To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Historia mediów i dziennikarstwa Lata 30 XX w. , to najlepszy okres publicystyki.
Powody:
-charakter generacyjny (powstały 3 generacje)
Przedstawicielem najstarszej z nich był Aleksander Świętochowski. Jego teksty, to początek publicystyki pozytywistycznej. Drugim przedstawicielem był Władysław Studnicki.
Druga generacja, składała się z osób urodzonych w końcu XIX w. Przedstawiciele, to: Stanisław Mackiewicz, Stanisław Stroński, Zygmunt Nowakowski, Antoni Słonimski, M. Wańczyk.
Trzecia generacja, to osoby urodzone przed wybuchem wojny. M.in.: bracia Boheńscy.
-czas (media są wtórne wobec rzeczywistości, coś się musi wydarzyc, żeby można to było potem opisac).
-wzrost rangi publicystyki (ze względu na dwa wcześniejsze czynniki), świetni publicyści i dobry czas.
M.Wańkowicz `uprawia' reportaż. Wańkowicz `zabrał' reportaż z prasy. Jest długi, nie mieści się w prasie. Wydaje reportaż w formie książkowej, lepiej się go czyta.
1939r. - koniec cyklu rozwojowego prasy.
Po 1945 r. nie ma kontunuacji. Będzie to tylko na emigracji. Jedynie ukazuje się `Przegląd sportowy”.
Czas wojny:
(uświadamia rangę radia, można się odnosic do obszarów na których nas nie ma)
Media funkcjonują w 3 obszarach geograficznych I politycznych:
-Polska(prasa założona przez administrację niemiecką(okupacyjną), inaczej prasa gadzinowa, prasa niemiecka. -likwidacja tego, co było do tej pory, do końca kampanii wrześniowej nie istniały pisma, które były przed 39 r., zamknięte rozgłośnie radiowe, była akcja `odbierania odbiorników radiowych', posiadanie owego groziło sankcjami karnymi.
Tworzy się nowy system, który wyraża interesy TYLKO nadawcy.
Jeśli będziesz bierny, to nic ci nie grozi.
Uzupełeniania o kampanie propagandowe. Np. o charakterze antykomunistycznym - komunizm, to największe zagrożenie, a NIBY Niemcy bronią przed nim Europy.
Sens tej kampanii: Polacy mają zaakcpetowac aktualny stan.
Problemem tej prasy jest wiarygodnosc.
1 z zbaiegów, które były stosowane: tytuły, które mają się dobrze kojarzyc ( z tytułami wcześniej znanymi).
2 zabieg: próba przyciągnięcia znanych dziennikarzy, takich którzy pisali przed 39r.
Koniec tej pracy w 1945 r.
-konspiracyjna(podziemna) - (ok 2000 tytułów), prasa ta ma nakłaniac do przeciwdziałania. Występ przeciwko temu, co jest. Tytułu nasycone emocjonalnie. Np. barykda, pobudka, walka.
Najwybitniejsze pismo, jednal nie miało takiego tytułu, nie był on także symboliczny, ani metaforyczny, brzmiał `Biuletyn informacyjny'. Dotrwał do samego końca, do 1945 r.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)