Podziały aktów administracyjnych - omówienie(II sem)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 343
Wyświetleń: 2030
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podziały aktów administracyjnych - omówienie(II sem) - strona 1 Podziały aktów administracyjnych - omówienie(II sem) - strona 2 Podziały aktów administracyjnych - omówienie(II sem) - strona 3

Fragment notatki:

AKTY DEKLARATORYJNE I KONSTYTUTYWNE
Kryterium ich rozróżnienia to podstawa prawna.
AKTY DEKLARATORYJNE
AKTY KONSTYTUTYWNE
-zaistnienie stosunku prawnego (określony stan faktyczny akty deklaratoryjne podciągają w sposób wiążący pod określony stan prawny);
wskazuje się w nich że określone uprawnienia i obowiązki wynikają z ustawy (aktem tym nie tworzymy żadnych praw i obowiązków bo one wynikają z przepisów prawa, jedynie deklarujemy te prawa i obowiązki w sposób wiążący) należy je odróżniać od poświadczeń, bo autorytatywnie potwierdzają istnienie stosunku prawnego, -tworzą nową sytuację prawną poprzez to, iż uprawnienia te i obowiązki w drodze aktu indywidualnego
-wywołuje skutki ex tunc (od chwili spełnienia wszystkich przesłanek, z którym przepis prawa wiąże uprawnienia i obowiązki)
-tworzą, zmieniają, znoszą stosunek prawny
-skutek prawny następuje z mocy danego aktu z chwilą wydania lub doręczenia tego aktu → ex nunc
AKTY FORMLANE I NIEFORMALNE AKTY FORMALNE
AKTY NIEFORMALNE
-akt stosowania norm prawa administracyjnego materialnego,
-dochowanie formy jest konieczne dla nie budzącego wątpliwości podania treści tego aktu jego adresatowi (np. decyzja administracyjna)
AKTY ZEWNĘTRZNE I WEWNĘTRZNE
Kryterium - stosunek podmiotu wydającego do adresata aktu.
Ten podział ma ogromne znaczeniu z punktu widzenia procedury wydawania tych aktów i kontroli ich legalności. AKTY ZEWNĘTRZNE
AKTY WEWNĘTRZNE
-skierowane do podmiotów niepodporządkowanych organizacyjnie wydającemu akt (obywateli, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnych) -zdarza się, że za akt zewnętrzny będziemy uważać akt, którego adresatem są samorządowe jednostki organizacyjne albo państwowe jednostki organizacyjne, będą one występowały w układzie zewnętrznym w stosunku do organów nadrzędnych wydających dany akt.
-skierowane do podporządkowanych organów i innych jednostek organizacyjnych
-adresowane do podległych pracowników
(same podmioty administracji)
-nie występują w układzie przepisów powszechnie obowiązujących - NIEKIEDY ODDZIAŁYWUJĄ NA STOSUNKI Z OBYWATELEM
AKTY POZYTYWNE I NEGATYWNE
Kryterium: ze względu na żądanie adresata aktu, uwzględnienie żądania stron
AKTY POZYTYWNE
AKTY NEGATYWNE
-w całości uwzględniają żądanie strony
-milczenie organu jako zgoda - w niektórych przypadkach -nie wymagają uzasadnienia,


(…)

… kiedy odpowiada wszystkim przesłankom stawianym przez porządek prawny;
-został wydany przez właściwy organ, podmiot upoważniony, -został wydany zgodnie z przepisami prawa formalnego,
-jest zgodny treściowo z obowiązującymi przepisami prawa materialnego.
W niektórych przypadkach wymóg formy aktu ma znaczenie techniczne. Aby akt był prawidłowy oprócz dochowania tej formy określonej przepisami prawa. Dotyczy to również przepisów bezstronności, jeżeli istnieje prawdopodobieństwo że pracownik nie będzie bezstronny powinien zostać wyłączony z prowadzenia danej sprawy.
Jeżeli akt jest prawidłowy wiąże organ od chwili wydania aktu a adresata z chwilą z którą stanie się ostateczny. Wyjątkowo będzie wiązał wcześniej jeżeli nadamy aktowi rygor natychmiastowej wykonalności art. 108 KPA, albo jeżeli będzie natychmiast wykonalny…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz