Podstawy skuteczności w kontakcie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 462
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawy skuteczności w kontakcie - strona 1 Podstawy skuteczności w kontakcie - strona 2 Podstawy skuteczności w kontakcie - strona 3

Fragment notatki:

Podstawy skuteczności w kontakcie
 Metaprogramy to nawykowo używane „filtry percepcji”, wzorce określające, które i jakie informacje zostaną w odbiorze uwzględnione. Wydzielić można dwa główne filtry percepcji: ogólny - szczegółowy.
Ogólny - Ludzie przyjmujący i sortujący informacje w kierunku „od ogółu do szczegółów” najszybciej najłatwiej przyswajają sobie duże elementy, opisując całość danego zagadnienia. Gdy mają globalny ogląd wtedy są gotowi uzupełniać informacje o coraz drobniejsze elementy. Można przedstawić to graficznie (rys. 7-5.). Często posługują się zwrotami: „Ogólnie rzecz biorąc...”, „Ogólna wizja...”, „Ogólny zarys...”, „szkic”, itp. Ludzie o nastawieniu ogólnym są dobrzy w planowaniu. Szczegółowy - to ludzie przyjmujący informacje „od szczegółów do ogółu” potrzebują małych elementów zagadnienia. Dla ogarnięcia całości - „składają ją” z kolejnych detali. Dopiero, gdy mają poczucie, że w ich układance znalazł się już każdy drobny element - następuje moment: „aha! teraz wiem!” Chętnie używają zwrotów:
„Co konkretnie...?, „Zacznijmy od konkretów...!,” itp. Ludzie o nastawieniu szczegółowym dobrze czują się przy wykonywaniu zadań będących sekwencją drobnych kroków, wymagających uwzględnienia wielu szczegółów. Graficznie może to wyglądać następująco: Osiąganie celu - unikanie problemu Osoby z metaprogramem „Do” („motywacja marchewki”) łatwo przyjmują informacje o potrzebie podjęcia jakiegoś działania, gdy pokażemy im cel zadania, korzyść, efekt końcowy. Ludzie używający tego wzorca często mówią, czego chcą, co zyskają, co osiągną. Unikanie problemu - osoby z metaprogramem „Od” („motywacja kija”) poczują się zmotywowane do podjęcia działania, gdy wyobrażą sobie (lub dowiedzą się), jakie problemy może przynieść nie wykonanie zadania, lub jakich kłopotów unikną wykonując je. W ich słowniku częste są słowa: „nie lubię”, „nie chcę”, „chcę uniknąć...”, „obawiam się, że...”, itp. Ludzie ci są dobrymi kontrolerami jakości, szybko znajdują błędy, pomyłki. Podobieństwa - różnice
Podobieństwa - charakterystyczne dla osób z takim metaprogramem jest to, że nowe informacje porównują głównie do tego, co już znają (wg zasady „w czym to jest podobne do...). Znalezienie cech wspólnych daje im poczucie zrozumienia i staje się startem do działania. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz