Podstawy organizacji i zarządzania - opracowanie do zaliczenia

Nasza ocena:

5
Pobrań: 2380
Wyświetleń: 5859
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawy organizacji i zarządzania - opracowanie do zaliczenia - strona 1 Podstawy organizacji i zarządzania - opracowanie do zaliczenia - strona 2 Podstawy organizacji i zarządzania - opracowanie do zaliczenia - strona 3

Fragment notatki:



Otoczenie – nie można zakładać, że będzie ono stabilne. W realu jest ono zmienne, co powoduje, że organizacje muszą się zmieniać. Więc efektywne ukształtowanie organizacji można realizować, gdy uwzględni się specyficzne warunki jej funkcjonowania, czyli wpływ otoczenia. W krańcowym przypadku prowadzi to do przyjęcia tezy, że wszystko zależy od konkretnej sytuacji, a w każdym razie od pewnej liczby elementów właściwych tylko danej sytuacji („it depends”).
metoda kaizen – mocno akcentuje potrzebę stopniowych zmian
reengineering – rozpoczynanie wszystkiego od nowa

zalety:
-możliwość jednoczesnej koncentracji na strategii całej firmy i poszczególnych jej części
-zbliżenie do rynków i klientów
-przejrzystość cen
-elastyczność działania
wady:
-walka o dostęp do zasobów firmy
-możliwość nadmiernego rozstania się sztabów, a co za tym idzie wzrost kosztów zarządzania
-konflikty między samodzielnymi dywizjonami a całością
struktura macierzowa – zastosowana przez NASA, budowana wokół problemów lub projektów, w których realizację zaangażowana jest organizacja

Zarządzanie - zestaw działań, obejmujący planowanie, organizowanie, przewodzenie i kontrolę, wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób skuteczny i ekonomiczny
Organizacja - uporządkowany system społeczno-techniczny
Synergia - nadwyżka korzyści wynikająca z działań zespołowych w porównaniu z sumą działań indywidualnych
działanie efektywne(ekonomiczne) - gdy występuje nadwyżka osiągniętych wyników nad poniesionymi nakładami
Skuteczność - „robienie właściwych rzeczy”
przetrwanie wzrost
skuteczność
schyłek kryzys
ekonomiczność
Funkcje zarządzania wg. Fayola:
produkcja, handel, finanse, ubezpieczenia, rachunkowość
administrować to: przewidywać, organizować, rozkazywać, koordynować, kontrolować
Funkcje zarządzania wg. Gulicka:
-planowanie
-organizowanie
-polityka kadrowa
-kierowanie
-koordynowanie(kontrolowanie)
-(sprawozdawczość)
-(budżetowanie)
Role managerów:
a) interpersonalne
-reprezentant
-przywódca
-integrator
b) informacyjne
-obserwator
-propagator
-interpretator
c) decyzyjne
-przedsiębiorca
-regulator
-dysponent
-negocjator
Trzy zasadnicze koncepcje organizacji:
-organizacja jako system racjonalny i klasyczna teoria zarządzania
-jako system naturalny i neoklasyczna teoria zarządzania
-jako system otwarty i systemowa teoria zarządzania
Zasady naukowego zarządzania wg. Taylora:
-projektowanie standardowych metod wykonywania pracy
-dobór pracowników odpowiednio do wymogów pracy
-szkolenie pracowników według standardowych metod
-wspomaganie wykonawstwa przez planowanie i kontrolę
-stosowanie bodźców materialnych dla wzrostu wydajności pracy
14 zasad zapewniające skuteczność w zarządzaniu wg. Fayola:
-podział pracy
-autorytet
-dyscyplina
-jedność rozkazodawstwa
-jednolitość kierownictwa
-podporządkowanie interesów osobistych interesowi ogółu
-wynagrodzenie
-centralizacja
-hierarchia
-ład
-humanitarne traktowanie pracowników
-stabilizacja personelu
-inicjatywa
-zharmonizowany, zgodny personel
Otoczenie - nie można zakładać, że będzie ono stabilne. W realu jest ono zmienne, co powoduje, że organizacje muszą się zmieniać. Więc efektywne ukształtowanie organizacji można realizować, gdy uwzględni się specyficzne warunki jej funkcjonowania, czyli wpływ otoczenia. W krańcowym przypadku prowadzi to do przyjęcia tezy, że wszystko zależy od konkretnej sytuacji, a w każdym razie od pewnej liczby elementów właściwych tylko danej sytuacji („it depends”).


(…)

… potrzebę stopniowych zmian
reengineering - rozpoczynanie wszystkiego od nowa
Diament Leavitta:
Model 7-S:
-strategia (strategy)
-struktura (structure)
-procedury (systems)
-umiejętności (skills)
-style (style)
-personel (Staff)
-uznawane wartości (shared values)
Teoria X i teoria Y - większa swoboda sprzyja większej motywacji i wydajności
teoria X:
-ludzie nie lubią pracować i unikają pracy
-mają małe ambicje, unikają odpowiedzialności i wolą być kierowani
-ponad wszystko pragną spokoju
a więc ludzie muszą być przymuszani, nadzorowani i zagrażani karami, by skłonić ich do pracy
teoria Y:
-praca jest zjawiskiem naturalnym, ludzie jej poszukują
-jeśli zaangażują się w realizację celów organizacji, chcą sami sobą kierować i sami siebie kontrolować
-zaangażowanie jest funkcją wynagrodzenia związanego…
… znajdowaniu trafnych rozwiązań problemów
managerskie podejście - wykorzystuje niepełną i niedoskonała informację, ograniczeni w racjonalności, skłonni zadowalać się pierwszym dopuszczalnym rozwiązaniem, podejmują decyzje, które albo się przysłużą organizacji albo nie
cykl podejmowania decyzji:
-dla podejścia klasycznego: metody ilościowe, opierające się na analizie matematyczno-statystycznej K=F(Aj,xi…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz