To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawy organizacji i zarządzania dr Wojciech Głód
Ćwiczenia 2
Jak otoczenie oddziałuje na organizacje?
Zmienność i złożoność otoczenia (niepewność)
Piec sil konkurencji:
Zagrożenie ze strony nowych konkurentów- łatwo wejść na rynek
Próba wymanewrowania rywali- podobne reklamy, zniżki w tym samym czasie
Zagrożenie substytutami- nowe lepsze technologie wypierają stare urządzenia
Siła dostawców-, jeśli jest mało dostawców musimy się decydować na ich cenę, jeśli dużo możemy poszukać innego
Siła nabywców- cena w zależności od ilości klientów
Zakłócenia w otoczeniu- np. w środowisku lub kryzys gospodarczy
Jak organizacje reagują na swe otoczenie?
Zarządzanie informacja- szczególnie ważne przy początkowym zrozumieniu otoczenia
Odpowiedz strategiczna
Fuzje, przyjęcia, zakupy, sojusze
Projektowanie organizacji- określenie kształtu organizacji
Bezpośredni wpływ na otoczenie
Prekursorzy
Fryderyk Taylor- zauważył problemy takie jak: płaca nie jest uzależniona od wykonanej przez pracownika pracy, robotnicy niedostosowani do pracy; wprowadził akordowy system płacy
Henri El Chatelier- Stworzył `zasadę przekory', która była przełomem w ówczesnej chemii „Każdy układ pozostający z stanie równowagi, na skutek działania czynników zewnętrznych, ulega przemianie ograniczającej oddziaływanie tych czynników.” Zasadę tą do nauk organizacji i zarządzania przeniósł Karol Adamiecki. Stwierdził on, że jeżeli jakiś system organizacyjny zostanie wytrącony ze swojego stanu równowagi, będzie on dążył do powrotu do niego, więc jeżeli zamierza się wprowadzać zmiany w organizacji, należy je ograniczać, wprowadzać powoli, aby nie zachwiać równowagi. Sformułował zasadę stopniowego doskonalenia, która obecnie zwana jest cyklem organizacyjnym.
Karol Adamiecki-Osiągnięcia na polu nauki i organizacji:
Teoria harmonizacji Harmonogramy Adamieckiego zestaw praw ekonomicznych prawo wzrastającej (optymalnej) produkcji cykl organizacyjny prawo inercji przyzwyczajeń i prawo przekory Prawo harmonii - dokładność doboru (harmonizacja) elementów wykonujących pracę podzieloną polega na maksymalnym wyrównywaniu czasów działania, przy czym wielkość skutku użytecznego zespołu, zależy od tego elementu, którego wydajność jest najmniejsza.
Interpretacja Należy dobierać elementy procesu produkcyjnego zgodnie z ich specyfiką i następnie te elementy powinny oddziaływać ze sobą w ścisłym związku, tak, aby każda czynność odbywała się w swoim czasie i w harmonii.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)