dr K. Patyk, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Materiał na zaliczenie, (sem. II) 1 TEORIA UMYSŁU Badania dzieci w wieku przedszkolnym, dzieci autystyczne nie rozumieją ogólnych poleceń, trzeba się do nich zwracać konkretnie, wskazują przedmiot jeśli go chcą, nie potrafią ocenić kto je oszuka lub okłamie, są b łatwowierne i szczere, są często odbierani jako `niekulturalni egoiści', nie rozumieją cudzych emocji i stanów przez co nie rozumieją swoich zachowań 2 TEORIA KOHERENCJI CENTRALNEJ Osoby z autyzmem lepiej dostrzegają szczegóły od osób zdrowych (niezaburzonych). Natomiast zdecydowanie gorzej radzą sobie z syntezą tych szczegółów i w odnajdowaniu relacji pomiędzy nimi. Konsekwencją tych i innych obserwacji było stworzenie "teorii zaburzeń centralnej koherencji" 3 DEFICYT FUNKCJI ZARZĄDCZYCH NIEDOSTOSOWANIE- to tendencje społecznie negatywne, odwrócenie zainteresowań od wartości pozytywnych, chęć wyżycia się w akcji społecznie destruktywnej, zrzucanie winy, niechęć do pracy i nauki, nieżyczliwy stosunek do człowieka, cudzego mienia, norm i zarządzeń. KONCEPCJE WYCHOWANIA RESOCJALIZACYJNEGO - Środowisko wzorowane na wspólnocie rodzinnej - J.J. Wehrli, Szwajcaria, system `brata-opiekuna', z chwilą gdy wychowanek ukończył 15lat mógł zostać bratem-opiekunem, miał dbać o zdrowie i higienę podopiecznych, ich zachowanie oraz solidne wywiązywanie się z obowiązków szkolnych i wykonywanej pracy, stwarzanie warunków i klimatów prawdziwej rodziny Wychowanie samorządowe- A. Makarenko, Związek radziecki, kolonie dla młodzieży bezdomnej i wykolejonej, oparcie o wychowanie kolektywne kolektyw organizuje pracę, zajęcia pozaszkolne i wpływa na całokształt życia zakładowego ` szary dom”- Niemcy, J. H. Wihern, powstanie kolonii domków rodzinnych, wspólnota życia, zainteresowań, pracy i planów na przyszłość, zakład dla dzieci pozbawionych opieki NIEDOSTOSOWANIE PROWADZI DO WYKOLEJENIA. WYKOLEJENIE, CECHY : zaburzenia w zachowaniu zgodnym z normami współżycia społecznego, antagonistyczno- destruktywne ustosunkowanie do norm współżycia społecznego RODZAJE: 1. Wykolejenie przestępcze - łamanie norm prawnych, złodzieje, bandyci, gwałciciele, 2. wykolejenie obyczajowe (łamanie norm obyczajowych) np. alkoholik, narkoman, ekshibicjonista, pasożyt społeczny PRZYCZYNY PRZESTĘPCZOŚCI: -uwarunkowania genetyczne -uwarunkowania środowiskowe : rodzina - deprawacja dzieci, niedostateczna kontrola, rozluźnione więzi rodzinne, szkoła - błędy nauczycieli, brak kontroli, chęć buntu, trudności w szkole, grupy rówieśnicze- wpływ kolegów, nacisk grupy , media- niedostosowanie do wieku, państwo- prawo, brak kontroli ze strony państwa, brak wyraźnych norm postępowania, różnice w poziomie życia, nierówny dostęp do dóbr materialnych
(…)
… jak i w zachowaniu przystosowawczym, które definiowane jest poprzez adaptacyjne umiejętności poznawcze, społeczne i praktyczne.
CO WPŁYWA NA UPOŚLEDZENIE: Przed zajściem w ciążę: stan matki, ojca, tytoń, alkohol, używki, ciągły stres, wiek, środowisko
W czasie ciąży: alkohol, nikotyna itp., leki, uszkodzenia mechaniczne, choroby przewlekłe, zwierzęta (kontakt z nimi powoduje np. toksoplazmoza), stres, zła dieta…
… w środowisku otwartym: a)upomnienie- jeden z najłagodniejszych środków wychowawczych, z chwilą jego udzielenia kończy się postępowanie
b)odpowiedzialny dozór rodziców - sędzia zobowiązuje rodziców do składania okresowych sprawozdań na piśmie oraz wydaje zalecenia dla rodziców i nieletniego, tylko gdy rodzice są odpowiedzialni, są dla dziecka autorytetem i mają dobrą opinię
2. Dozór kuratora sądowego , zadania…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)