Pamięć - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1022
Wyświetleń: 2695
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pamięć - omówienie - strona 1 Pamięć - omówienie - strona 2 Pamięć - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

PAMIĘĆ
Pamięć - zdolność do przechowywania informacji i późniejszego wykorzystania. LUB zespół procesów poznawczych, zaangażowanych w nabywanie, przechowywanie i późniejsze odtwarzanie informacji.
1. RODZAJE PAMIĘCI
Pamięć przemijająca (nietrwała) - Pamięć trwała (bez ograniczeń czasowych)
Norman, 1970 - rozróżnił ponad 20 rodzajów pamięci
Tulving, 1984 - systemy pamięciowe są odrębne jeśli:
są wyspecjalizowane w przetwarzaniu różnych rodzajów informacji
funkcjonują wedle różnych reguł
mają różne podłoże neuronalne
pojawiają się w różnym czasie w rozwoju ontogenetycznym
różnią się formatem reprezentowanych informacji
Klasyczny podział pamięci:
Wywodzi się z blokowego modelu pamięci (Atkinson i Shifrin, 1968). Oparty na kryterium czasu przechowywania. Dzieli się na: magazyn sensoryczny - magazyn krótkotrwały(STS) - magazyn długotrwały(LTS). a) Magazyn sensoryczny: powiązany ze zmysłami zmysłu np. wzroku, słuchu, węchu. Przechowuje bodziec krótko (kilkaset milisekund). Ogromna pojemność a na pewno większa od STM.
b) Magazyn pamięci krótkotrwałej: posiada informacje zarówno bodźcową jak i przywołaną z LTS. Posiada różne kody podtrzymywania informacji jak np. mechanizm bezgłośnego powtarzania. Mało pojemny. Funkcją jego jest przetrzymywanie informacji w czasie niezbędnym do dalszego przetwarzania.
c) Magazyn pamięci długotrwałej: nieograniczony czas przechowywania informacji. Funkcją jego jest umożliwienie skutecznej adaptacji jednostki w środowisku w dłuższej perspektywie czasowej.
Klasyfikacja rodzajów pamięci wg Squire'a i Zola-Morgan (1991)
Pamięć:
a) Deklaratywna (jawna): fakty i wydarzenia(u Tulvinga semantyczna i epizodyczna*)
b) niedeklaratywna (niejawna): umiejętności i nawyki, poprzedzanie, warunkowanie klasyczne, nieasocjacyjne uczenie się.
*jej odmianą jest autobiograficzna czyli zapis wydarzeń w których sami braliśmy udział.
Informacje w pamięciach semantycznych i epizodycznych mogą się przenikać. Metoda miejsc: mnemotechnika polegająca na nałożeniu wiedzy na utrwalony zapis autobiograficzny z charakterystyczną lokalizacją przestrzenną.
Blokowe modele pamięci (Atkinson i Shifrin, 1968): pamięć rozumiana jako system wielu magazynów. Każdy magazyn jest wyspecjalizowany w przechowywaniu określonej informacji. Ich model był niemalże identyczny z modelem klasycznym.

(…)

…. Sensoryczna->Długotrwała->Krótkotrwała->Długotrwała.
Efekt świeżości: łatwiej odtworzone bodźce z końca listy
Efekt pierwszeństwa: łatwiej odtworzone bodźce z początku listy
Utrata dostępu do informacji w LTM to powód „zapominania”(informacja ciągle jest ale nie możemy wydobyć np. efekt końca języka).
Podwójna dysocjacja: dowód na odrębność STM i LTM. Pacjenci z uszkodzeniami mają np. efekt świeżości…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz