Oświecenie oraz sensualizm - charakterystyka

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 2128
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Oświecenie oraz sensualizm - charakterystyka - strona 1 Oświecenie oraz sensualizm - charakterystyka - strona 2

Fragment notatki:


4. OŚWIECENIE Voltaire Bóg i religia Dzieła Voltaire'a cechuje krytycyzm, odrzucenie autorytetów oraz tolerancja dla różnorodnych postaw,   racjonalizm , odrzucenie instytucji   Kościoła . W dogmatyzmie religijnym dostrzegł przyczyny nietolerancji, braku wolności, prześladowań i niesprawiedliwości. Voltaire uważał, że należy pozbyć się przesądów religii objawionej i przyjąć religię rozumową (naturalną,   deizm ), której wymaga moralność ( Gdyby Boga nie było, należałoby Go wymyślić ). Nie identyfikował się jednak całkowicie z deizmem; odrzucał koncepcję   "bożej opatrzności" , kwestię "dobrego Boga", który pozwala na istnienie zła, pozostawiał bez odpowiedzi. Postulował rozdział państwa i Kościoła oraz tolerancję dla wszystkich religii. Tolerancja   Voltaire'owi przypisuje się słynne słowa:   Nie zgadzam się z tym co mówisz, ale oddam życie, abyś miał prawo to powiedzieć . Jest uznawany za obrońcę wolności słowa i tolerancji dla różnych światopoglądów. Voltaire reprezentował tzw. "wojujący   humanizm " i   racjonalizm   XVIII wieku . Inspirował się poglądami   Johna Locke'a , rzecznika   liberalizmu   ( umowa społeczna   nie likwiduje praw naturalnych jednostki). Poznanie kształtuje się przez doświadczenie; wszystko poza tym jest hipotezą. Człowiek jako istota rozumna musi sam dążyć do kształtowania własnego losu i rozwoju dzięki wiedzy, technice, sztuce i dobremu ustrojowi społecznemu. Sprawiedliwość jest wartością uniwersalną, ponadkulturową. Tzw. "cnota" (franc.   vertu ), czyli skłonność do czynienia dobra sobie i innym, wynika z potrzeb uczuciowych i z interesu społecznego. Sensualizm Sensualizm , pogląd filozoficzny będący s krajną formą   empiryzmu genetycznego   . Polega na uznaniu, że z arówno cała wiedza, jak i dyspozycje ludzkiego umysłu mają swe źródło w poznaniu zmysłowym. Zwykle sensualizm wiąże się z postacią E.B. de Condillaca, który w słynnym eksperymencie myślowym (zwanym posągiem Condillaca) próbował udowodnić, że człowiekowi nie potrzeba żadnej wrodzonej wiedzy, by powstało w nim życie duchowe, a wystarczy jedynie zdolność odbierania wrażeń ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz