organizacja pracy pozalekcyjnej;
Nazwa “zajęcia pozalekcyjne” jest umowna i może dotyczyć zajęć pozaszkolnych. Zajęcia te
są drugą istotną formą organizacyjną procesu nauczania-uczenia się i uzupełniają
działalność dydaktyczno-wychowawczą prowadzoną na lekcji. Można tu wymienić:
pracę domową
koła zainteresowań (prowadzone w szkole lub poza nią i skupiające uczniów, którzy
w wolnym czasie studiują wybraną dziedzinę wiedzy, lub zmierzają do
ponadprzeciętnego opanowania określonej umiejętności praktycznej. W pracy tej
pomagają uczniom nauczyciele lub instruktorzy. Koła zainteresowań dzieli się
zazwyczaj na: - naukowe; - artystyczne; - techniczne; - sportowe i krajoznawcze; a
także obozy wakacyjne różnego typu; - wycieczki, których funkcja polega na
bezpośrednim zaznajomieniu uczniów z określonymi rzeczami, często w ich
naturalnym środowisku, ze zjawiskami i procesami przyrodniczymi, technicznymi,
społecznymi i kulturowymi pod kątem wcześniej ustalonych celów pedagogicznych.
Wycieczka, podobnie jak inne formy zajęć pozalekcyjnych, stanowi integralny
składnik procesu nauczania-uczenia się.
Omówione formy organizacyjne nauczania są ściśle powiązane ze sobą jak i z metodami i
środkami dydaktycznymi. Dlatego decydując o wyborze którejś z nich trzeba brać pod uwagę
zamierzony do osiągnięcia cel dydaktyczny, charakterystyczne właściwości nauczanego
przedmiotu, wiek uczniów, oraz zasoby posiadanych pomocy naukowych
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)