Optimum przedsiębiorstwa w warunkach rynku doskonale konkurencyjnego - wykład

Nasza ocena:

5
Pobrań: 147
Wyświetleń: 1302
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Optimum przedsiębiorstwa w warunkach rynku doskonale konkurencyjnego - wykład - strona 1 Optimum przedsiębiorstwa w warunkach rynku doskonale konkurencyjnego - wykład - strona 2 Optimum przedsiębiorstwa w warunkach rynku doskonale konkurencyjnego - wykład - strona 3

Fragment notatki:

OPTIMUM PRZEDSIĘBIORSTWA W WARUNKACH RYNKU DOSKONALE
KONKURENCYJNEGO
Rynek doskonale konkurencyjny składa się z bardzo dużej ilości, niezależnych od siebie
(zatomizowanych) producentów i kupujących. Podmioty te są zbyt małe, by mogły
wpływać na poziom cen sprzedawanych przez siebie wyrobów. Nie są one również w
stanie wpływać na poziom cen nabywanych przez siebie czynników wytwórczych.
W krótkim okresie maksymalizująca wynik finansowy firma szuka produkcji, która
przyniesie największą różnicę między utargiem a kosztami całkowitymi. Aby ją ustalić
musi zestawić ze sobą krzywe utargu i kosztów całkowitych i wybrać tę wielkość, przy
której odległość między nimi jest największa.
Z założeń wynika, że jeżeli cena równoważy rynek (cena równowagi), to jakiekolwiek
działania podjęte przez pojedynczego producenta nie doprowadzą do jej zmian. (Podaż
firmy jest zbyt mała w stosunku do rozmiarów podaży całej gałęzi, aby jej zmiany przy
danym poziomie ceny były zauważalne
jako zakłócające równowagę przesunięcia
rynkowej krzywej podaży. Nie mogą zatem w jakikolwiek sposób wpływać na poziom
ceny rynkowej. Wynika z tego, że producent może sprzedawać po tej samej cenie
dowolne ilości swoich wyrobów. Zatem aby sprzedać więcej nie musi obniżać ceny
poniżej poziomu równowagi rynkowej. Wszelka obniżka jest nieuzasadnione. Również
jakakolwiek podwyżka indywidualnej ceny sprzedaży również nie ma sensu.) O cenie
sprzedaży pojedynczego dostawcy decyduje nie on sam, a dopiero podaż wszystkich
dostawców i rynkowy popyt na oferowane przez gałąź wyroby. Zmieni się ona dopiero
wtedy, gdy zmieni się układ rynkowych sił popytu i podaży.
Konstruuje to, krzywą popytu na wyroby indywidualnej firmy:
Popyt rynkowy
Popyt na produkt firmy
Cena C
Cena C
D
S
C1
Ce
D
Ce
MC = MR
Q
A
B
Q
Optymalną wielkość produkcji wyznacza warunek: MC = MR
W krótkim okresie przedsiębiorstwo na rynku konkurencji doskonałej może osiągać zyski
nadzwyczajne bądź notować straty.
W długim okresie przedsiębiorstwo na rynku konkurencji doskonałej sprzedaje produkt po
cenie równej minimalnemu kosztowi przeciętnemu, osiągając zerowy zysk ekonomiczny.
Faktycznie przedsiębiorstwo to osiąga zysk normalny, wliczony przez nas w koszty (jako
ekwiwalent kosztów alternatywnych).
Patrz rysunki poniżej:
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz