To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Opinia EKES w sprawie statutu fundacji europejskiej (kwiecień 2010)
autor(ka): oprac. Marzena Mendza-Drozd, członkini EKES źródło: http://portal.ngo.pl/x/29348;jsessionid=8A52DE5034E86F08B10DF08A014680D1?print_doc_id=550801
Celem niniejszej opinii jest analiza możliwości opracowania statutu fundacji europejskiej, który powinien pomóc fundacjom działającym coraz częściej w kilku państwach oraz podmiotom finansującym w stawianiu czoła przeszkodom z zakresu prawa cywilnego i podatkowego i już od początku nadać tworzeniu nowych fundacji wymiar europejski.
W lutym 2009 r. Komisja Europejska opublikowała studium wykonalności wprowadzenia statutu fundacji europejskiej. Studium przedstawiało potencjalne korzyści wprowadzenia statutu pod względem zmniejszenia lub wyeliminowania zbędnych kosztów i obciążeń administracyjnych, co ułatwiłoby fundacjom działanie w wielu państwach UE.
W listopadzie 2009 r. Dyrekcja Generalna ds. Rynku Wewnętrznego i Usług w Komisji Europejskiej opublikowała wyniki publicznych konsultacji w sprawie statutu fundacji europejskiej, w ramach których uzyskano wiele uwag i opinii pochodzących zwłaszcza z sektora non-profit i świadczących o zdecydowanym poparciu dla takiego statutu.
Istnieją także dwa oddolne zalecenia dotyczące statutu fundacji europejskiej:
propozycja w sprawie rozporządzenia dotyczącego europejskiego statutu fundacji przedstawiona przez Europejskie Centrum Fundacji w 2005 r.
projekt badawczy z 2006 r. „The European Foundation - a New Legal Approach” („Fundacja europejska - nowe podejście prawne”), zrealizowany przez ekspertów ds. prawa fundacji i prawa podatkowego.
W dniu 4 lipca 2006 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie perspektyw w dziedzinie prawa spółek, w której wzywa Komisję do dalszego przygotowywania prawa wspólnotowego przewidującego inne formy prawne, takie jak fundacja europejska.
W 2006 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że różne traktowanie do celów podatkowych fundacji pożytku publicznego mających siedzibę w danym państwie i fundacji pożytku publicznego mających siedzibę w innym państwie stanowi nieuzasadnione naruszenie zasady swobodnego przepływu kapitału, lecz tylko w przypadku, gdy dane państwo członkowskie uznaje status organizacji pożytku publicznego tej fundacji zgodnie ze swoim prawem.
W odniesieniu do darowizn transgranicznych Trybunał orzekł, że przepisy podatkowe, które są mniej korzystne w przypadku darowizn dla organizacji pożytku publicznego mających siedzibę w innych państwach członkowskich UE, są sprzeczne z traktatem WE, o ile otrzymujące darowizny organizacje mające siedzibę w innych państwach członkowskich są uważane za równoważne krajowym organizacjom pożytku publicznego.
(…)
… WE, w szczególności w odniesieniu do podatku od darowizn lub spadków oraz dochodów fundacji pochodzących z zagranicznych źródeł. Zatem fundacja europejska powinna także korzystać z udogodnień podatkowych, które krajowi prawodawcy przyznali krajowym fundacjom, w tym ze zwolnień z podatku dochodowego, podatku od spadków i darowizn, podatku od wartości lub przeniesienia ich aktywów.
Jeżeli chodzi o traktowanie…
… (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu! 6
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)