To tylko jedna z 8 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Organizacja handlu zagranicznego w przedsiębiorstwie to całość formalnych regulacji, za pomocą których tworzy się strukturę porządkującą działalność pracowników zatrudnionych w dziale handlowym, udział środków rzeczowych i przetwarzanie informacji. Najważniejszym zadaniem handlu zagranicznego w przedsiębiorstwie jest zapewnienie efektywnej realizacji zintegrowanej marketingowej strategii działania na rynkach zagranicznych.
Handel zagraniczny odbywa się za pomocą pieniędzy, jest to import i eksport towarów za granicę czyli zakup towarów i sprzedaż .
Handel zagraniczny Polski:
Wysokie tempo wzrostu gospodarczego Zmniejszenie inflacji Malejąca stopa bezrobocia
Rośnie udział usług
Cechy przedsiębiorstw działających za granicą:
Inne formy organizacyjne
Inne zasady zarządzania
Inne instrumenty marketingowe
Inne zasady planowania
Odmienne zasady rozliczeń finansowo-bankowych
Joint - Venture wspólne przedsięwzięcia , powstały pod koniec XIX wieku , głownie przemysł wydobywczy. Jest to przedsięwzięcie dwóch lub więcej partnerów pochodzących z różnych krajów. Partnerzy ci są od siebie nie zależni pod względem ekonomicznym, prawnym i administracyjnym, ale współpracują w ramach jednego wspólnego przedsiębiorstwa utworzonego aby w długim okresie osiągnąć wspólne cele w skali międzynarodowej.
Czynniki wpływające na organizację handlu zagranicznego:
Duża liczba czynników wpływających na organizacje handlu zagranicznego powoduje, że w praktyce trudno byłoby znaleźć dwa przedsiębiorstwa o identycznym jego ukształtowaniu. Najogólniej czynniki te możemy podzielić na:
Czynniki wewnętrzne do których należą:
Rozmiary handlu zagranicznego
Dział sprzedaży i marketingu Konieczność stopniowego rozwoju w kraju i zagranicą
Zróżnicowanie wytwarzanych produktów
Rodzaje wyrobów ( surowce, dobra konsumpcyjne - artykuły spożywcze, dobra inwestycyjne ) a także stopień ich standaryzacji
Strategia sprzedaży
Posiadane przez przedsiębiorstwo zasoby finansowe i kredytowe
Cele marketingowe
Pogłębienie i rozszerzenie zakresu działania
Rodzaj i intensywność stosowanych instrumentów marketingowych
Czynniki zewnętrzne do których należą:
Zagraniczne otoczenie przedsiębiorstwa
Polityka handlowa krajów
Bariery taryfowe i pozataryfowe
Obciążenie formalnościami związanymi z zawarciem transakcji
Zastąpienie eksportu sprzedażą
(…)
… jednostki. Może on zostać podzielony według sześciu różnych zasad organizacyjnych:
Funkcjonalna organizacja działu handlu zagranicznego:
Funkcjonalna organizacja oznacza , że dział handlu zagranicznego zostaje podzielony według realizowanych funkcji. Mogą należeć do nich:
Badanie rynków zagranicznych
Planowanie zagranicznego marketingu Komunikowanie się z zagranicą ( reklama, marketing bezpośredni…
… jest oddzielenie kompetencji kierownika projektu od kierownika działu handlu zagranicznego.
Korzyści tworzenia takich zespołów:
skoncentrowanie sił na określonych zadaniach umożliwia szybsze i bardziej kompetentne ich rozwiązanie, zwiększona zostaje elastyczność działania organizacji,
kierownictwo organizacji zostaje odciążone od konieczności bezpośredniego nadzorowania ważnych projektów.
Wady:
możliwe spory o zakres kompetencji,
skoncentrowanie się na określonym projekcie może wpływać niekorzystnie na realizację stałych zadań.
Wielowymiarowa organizacja działu handlu zagranicznego (macierzowa i tensorowa)
Tworzenie struktur wielowymiarowych polega na zastosowaniu dwu lub więcej kryteriów. Jeśli zastosuje się dwa kryteria, to otrzyma się strukturę macierzową, jeśli trzy lub więcej - to strukturę tensorową. Dzięki temu przezwyciężone zostają problemy koordynacji.
Spośród organizacji wielowymiarowych największe zastosowanie w praktyce znalazła struktura macierzowa oparta na kryteriach produktów i krajów. Menedżer produktów określa tutaj, jakie środki marketingowe należy zastosować w celu ich promocji za granicą, natomiast menedżer odpowiedzialny za kraje - gdzie należy je skierować. Szanse zastosowania…
….
Na pewnym etapie zaawansowania procesów internacjonalizacji przedsiębiorstwa cele, które chce ono osiągnąć w sferze międzynarodowej, przekraczają możliwości ich realizacji przez dział handlu zagranicznego. Powstaje w związku z tym konieczność dokonania odpowiednich zmian organizacyjnych. Zmiany te mogą polegać na wyraźnym oddzieleniu działalności zagranicznej od krajowej lub na pełnej ich integracji…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)