To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA NAPĘDÓW LOTNICZYCH Napęd lotniczy Jest to ogół urządzeń i instalacji zapewniających statkowi powietrznemu niezbędną wartość siły ciągu i wymagany jej kierunek oraz niezawodność użytkowania w całym zakresie eksploatacyjnych warunków lotu. Podstawowym zadaniem napędu lotniczego jest wytworzenie ciągu o wartości umożliwiającej start i lot samolotu (śmigłowca) w wymaganym zakresie warunków zewnętrznych.
Wymagania stawiane napędom lotniczym. Zespół napędowy jest częścią statku powietrznego. Wybór rodzaju zespołu napędowego ma decydujący wpływ na własności lotne i eksploatacyjne samolotu czy śmigłowca a więc na możliwości zastosowania całego statku powietrznego. Zespół napędowy podlega ogólnym wymaganiom stawianym konstrukcjom lotniczym jak:
mała masa konstrukcji;
małe gabaryty, zwłaszcza powierzchnia przekroju czołowego;
niezawodność działania;
prosta konstrukcja i technologia wykonania;
niska cena zakupu i użytkowania;
łatwość obsługi i naprawy.
Poza wymaganiami ogólnymi zespołom napędowym stawia się również wymagania specjalne:
zapewnienie niezbędnego ciągu (mocy) przy minimalnym zużyciu paliwa;
korzystne z aerodynamicznego punktu widzenia położenia zespołu napędowego, zapewniające: - minimalny opór (czołowy, powierzchniowy, interferencyjny), - minimalny wpływ na charakterystyki skrzydeł, kadłuba lub usterzenia, - jak najmniejszy wpływ na charakterystyki manewrowe,
minimalne straty hydrauliczne w kanale przepływowym silnika;
umożliwienie tłumienia drgań w stopniu ograniczającym ich wpływ na płatowiec;
zapewnienie swobodnego przemieszczania się elementów podczas zmian temperatury;
rozmieszczenie silników i zbiorników paliwa odpowiadające wymaganiom wyważenia samolotu (śmigłowca) i nie naruszające ogólnego układu wytrzymałościowego;
łatwy dostęp do urządzeń wymagających regulacji, wymiany i konserwacji;
duże bezpieczeństwo przeciwpożarowe;
zabezpieczenie zespołu napędowego przed zanieczyszczeniami mechanicznymi, szczególnie przed dostaniem się ciał obcych do kanału wlotowego.
Klasyfikacja napędów lotniczych. Opracowano wiele klasyfikacji napędów lotniczych, w których za podstawę przyjęto różne kryteria. Ze względu na sposób wytwarzania ciągu, napędy dzieli się na dwie zasadnicze grupy:
napędy śmigłowe i śmigłowcowe wytwarzające ciąg pośrednio;
napędy odrzutowe wytwarzające ciąg bezpośrednio.
Podstawowa klasyfikacja obejmuje grupy napędów, których cechy zasadniczo wpływają na osiągi i charakterystyki lotne samolotów i śmigłowców.
(…)
… wskaźniki napędów
Podstawowym parametrem charakteryzującym silnik odrzutowy jest siła ciągu a silnik śmigłowy (śmigłowcowy) moc lub moment przekazywany na wał. Porównanie napędu śmigłowego i odrzutowego jest trudne, co jest powodem oddzielnego ich traktowania.
Stosuje się umowny podział wielkości napędów zależnie od osiąganych ciągów lub mocy:
jednostki małe - ciąg do 2000 daN, moc do 1500 kW;
jednostki…
… jednoprzepływowych;
mj = 0,15 - 0,20 kg/daN - dla silników dwuprzepływowych.
ciąg czołowy lub moc czołowa - ważny wskaźnik samolotów szybkich. Jest to stosunek ciągu (lub mocy) silnika do gabarytowej powierzchni czołowej silnika.
kcz = 40÷100 kN/m2 - dla jednoprzepływowych turbinowych silników odrzutowych;
kcz = 30÷90 kN/m2 - dla dwuprzepływowych turbinowych silników odrzutowych;
kcz = 100÷130 kN/m2 - dla silników…
… się wraz ze wzrostem wysokości;
powietrze jest suche (nie zawiera pary wodnej);
temperatura powietrza na poziomie morza: t0 = 15°C, T0 = 15+273,15 = 288,15°K≈288°K;
ciśnienie atmosferyczne na poziomie morza: p0 = 760 mmHg = 101325 Pa;
gęstość powietrza na poziomie morza: ρ0=1,225 kg/m3;
pionowy gradient temperatury jest stały do wysokości 11 km (6,5°C na 1 km wysokości);
powyżej 11 km temperatura…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)