To tylko jedna z 13 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
/ Projekt nr 2
Obliczenia wytrzymałościowe wciągarki do pojazdu ratowniczego
Dane:
Rodzaj silnika -24V
Rodzaj przekładni: obiegowa
Przełożenie ok. 250
Udźwig P=30kN
Dane
Obliczenia
Wyniki
x=1.8
Rm=1800MPa
P=30000N
1.Obliczam średnice liny d ze wzoru:
przyjmuje średnice liny 14 mm
d = 14mm
E=210000MPa
2.Obliczam średnice bębna wciągarki ze wzoru:
Przyjmuje średnicę bębna 300 mm 3.Obliczam moment obrotowy potrzebny do osiągnięcia wymaganego udźwigu: i = 250
4. Obliczam moment na wale silnika:
5. Obliczam moc silnika elektrycznego:
przyjmuje moc silnika elektrycznego 4kW 6. Obliczam predkość obrotową bębna wyciągarki:
7. Obliczam predkość liniową liny:
8. Przyjmuje silnik elektryczny prądu stałego typ LA3C wedłóg normy PN-72/E-06001
9. Przyjmuje sprzegło: KTR-SI 1
d = 14mm
10. Obliczam długość bebna wyciągarki:
z = 13- liczba zwojów
długość liny zwijana przy jednym obrocie bębna ilość warstw liny 1
przyjmuje długość bębna wyciągarki 182mm
moc = 4kW
prędkość=2100
obr/min
i =ok 250
trwałość=500 tyś. godzin
11. Schemat przekładni obiegowej: Liczba zebów na poszczególnych kołach
p = 2
q = 2
12.Warunek montażu kół przy założeniu równomiernego rozmieszczenia kół. gdzie:
p- liczba kół obiegowych
q- największy wspólny dzielnik
k- gdy wyjdzie liczba całkowita to warunek jest spełniony
warunek jest spełniony
k = 369
2100 obr/min
13. Prędkości obrotowe
obr/min
(…)
…. 45 ks=94MN/m2 M2=68,37Nm
27. .Średnica wału pędzonego.
Wałek jest skręcany.
Przyjmuję średnicę wału pędzonego d3=25mm.
d3=25mm
Ln=500000 h
ω2=146,29 1/s
28. DOBÓR ŁOŻYSK
Obliczam trwałość łożyska.
Obliczam nośność ruchową C
Z KATALOGU DOBIERAM ŁOŻYSKA
Łożysko kulkowe 6404 według katalogu ( literatura [3]).
d=20mm,
D=72mm,
b=19mm,
c=30700N,
m=0,4kg.
sztuk 4
Łożysko wałeczkowe RSTO 15 szt.6
d=20mm,
D…
…
Nt1=0,07W
Straty mocy w łożyskach RSTO15
Nt2=ω*0,5P1*d*μ=0,05W
Straty mocy w łożysku 6405
Nt3=ω*0,5P1*d*μ=0,03W
SUMA STRAT W ŁOŻYSKACH NTt= Nt1+ Nt2 + Nt3 =
0,07+0,05+0,03=0,15W
Sprawność zazębienia
NT= N*k*y2*μ*1/za(1+za/zg)
Straty mocy w zazębieniu kół za i zg NTzag=4*6*1*0,08*1/18(1+18/27)=174W
Straty mocy w zazębieniu kół zg i zb NTzbg=4*6*1*0,08*1/27(1+27/72)=97,68W
Straty mocy w zazębieniu kół zf i ze NTzfe=4*6*1*0,08*1/23(1+26/68)=114W
Straty mocy w zazębieniu NTz= NTzag+ NTzbg+ NTzfe = 174+97,68+114=385W
Całkowite straty mocy NT=NTz+NTt=385,68+0,15=385,83W
SPRAWNOŚĆ
Nt1=0,07W
Nt2=0,05W
Nt3=0,03W
NTt=0,15W
η=0,91
NT=385,83W
Cpr=165kJ/m2h˚C - wsp.
Wypromienio
wania ciepła 30. Dobór oleju
Olej Transol CLP
Lepkość w temperaturze 20˚C-120mm2/s.
OBLICZENIA NA ROZGRZANIE Temperatura otoczenia…
… d1=20mm.
d1=20mm
K( współczynnik szerokości wieńca)= 0,7 literatura [2]
iae=210
n1=2100 obr/min
N=4kW
Qu=3,3
16. Średnica obliczona po to aby wyznaczyć moduł normalny.
gdzie: Qu- statyczna wartość dozwolonego obciążenia, 3,3- dla kół hartowanych ogólnego przeznaczenia
da=25,35mm
Za=18
β=20º
da=25,35mm
17. Moduł normalny.
przyjmuje moduł 2,0 zgodny z normą
mn=2,0
m=2
za=18
zb=72
ze=68
zf=26
zg=27
18…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)