Obiekty inżynieryjne - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 1106
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Obiekty inżynieryjne - wykład - strona 1 Obiekty inżynieryjne - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Przechyłka toru (h) - położonego w łuku, wykonana jest w celu zrównoważenia siły bocznej działającej na pojazd jadący z prędkością (v) po łuku o promieniu (R).
Tabor kolejowy - są to wszelkie pojazdy szynowe, np. lokomotywa, wagon, drezyna. Tabor dzieli się na:
pojazdy trakcyjne (lokomotywa), zespoły trakcyjne wagony silnikowe tabor nie posiadający własnego napędu.
Obiekty inżynieryjne:
Most -umożliwia przeprowadzenie linii kolejowej nad przeszkodami wodnymi.
Wiadukt - służy do przeprowadzenia linii przez przeszkody lądowe (drogi, place, tory).
Estakady - umożliwiają wzniesienie drogi kolejowej nad otaczającym terenem, nad przeszkodami innymi niż wodne.
Przepusty - umożliwiają przepływ wody pod linia kolejową, na odcinku nie większym niż 3 m.
Tunele liniowe - umożliwiają przeprowadzenie linii kolejowej pod powierzchnią terenu.
Ściany oporowe - zabezpieczają skarpy, nasypy lub przekopy przed osunięciem.
Skrzyżowanie kolei z drogą samochodową.
Dwupoziomowe, stosowane wówczas gdy:
- skrzyżowanie z autostradą bądź drogą szybkiego ruchu;
- prędkość pojazdów wyższa niż 140 km/h;
- droga przecina tory kolejowe w obrębie stacji pomiędzy semaforami;
- iloczyn średnio dobowego ruchu drogowego i kolejowego = 60 tys;
- istnieją dobre warunki terenowe i rozwiązanie jest opłacalne.
Przejazd jest to skrzyżowanie kolejowe z drogą w jednym poziomie.
Kategorie przejazdów:
A - rogatki zamykane na czas przejazdu pociągu,
B - z samoczynną sygnalizacją świetlną i pół rogatkami,
C - sygnalizacja świetlna,
D - bez niczego,
E - przejścia użytku publicznego.
Szynowy transport miejski.
Podział układu komunikacyjnego:
Linie szybkich kolei miejskich (SKM) - linie tramwajowe, pre-metra i metra;
Linie szybkiej kolei regionalnej (SKR);
Niekonwencjonalne systemy transportu szynowego;
Linie kolejowe.
Linie tramwajowe ruchu pospiesznego charakteryzuje:
Wydzielone torowisko, stosowanie skrzyżowań dwupoziomowych w pewnych punktach, wprowadzenie tramwaju w tunel, zasilanie prądem stałym 600V, prędkość komunikacyjna ok. 25 km/h.
Metro obejmuje zasięgiem administracyjne granice miasta, charakteryzuje się:
Całkowitym uniezależnieniem od innych systemów transportu miejskiego, zasilanie prądem stałym za pomocą 3ciej szyny 600-825V,

(…)

…. metrów sześciennych, wyposażone w urządzenia zapewniające bezpieczeństwo, perony o długości 105-120 i 3,5 metra szerokości.
Szybka kolej regionalna ma prędkość komunikacyjną 70-80 km/h, odległość między przystankami 1,5-2 km, zasilane prądem stałym 3kV/600V lub zmiennym 25kV.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz