Naukowe badanie ludzi

Nasza ocena:

5
Pobrań: 210
Wyświetleń: 1043
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Naukowe badanie ludzi  - strona 1 Naukowe badanie ludzi  - strona 2 Naukowe badanie ludzi  - strona 3

Fragment notatki:

Pervin, Osobowość - teoria i badania Rozdział 2: NAUKOWE BADANIE LUDZI Teorie naukowe : precyzyjniej sformułowane, łatwiej je systematycznie testować od teorii potocznych; Ukierunkowuje uwagę na konkretne problemy badawcze Proces badawczy : obejmuje systematyczną analizę relacji pomiędzy zdarzeniami; Mówi w jakim stanie jest teoria i jak ją udoskonalic; ▼ Teoria + proces - zwiazane ze sobą ▼ Teoria bez badania to spekulacja ▼ Badania bez teorii to bezsensowne gromadzenie faktów I. DANE PSYCHOLOGII OSOBOWOŚCI ► 4 kategorie informacji stosowane w badanich: dane autobiograficzne (dane-L) informacje o osobie, ktore można uzyskać z historii jej życia lub danych osobowych (np. oceny szkolne, dane sądowe); dane obserwacyjne (dane-O) dostarczane przez dobrze poinformowanych obserwatorów (skale szacunkowe dot. charakterystyk osobowości, obserwacje konkretnych zachowań), może być 1 lub wielu obserwatorów; dane testowe (dane-T) za pomocą procedur eksperymentalnych albo standardowych testów (np. wynik z testu inteligencji, mierzenie czasu pracy nad jakimś zadaniem); charakterystyki osobowości w bardzo konkretnych sytuacjach; dane ze sprawozdań subiektywnych (dane-S) dostarczone przez samą osobę badaną (kwestionariusze); ogólne sądy o szerokim zasięgu; dane te dają często sprzeczne wyniki; trudno powiedzieć, które są najlepsze, bo ludzie się różnią, są złożonymi istotami, badnia osobowości powinny tą różnorodność doceniać; II. CELE BADAŃ: ► Rzetelność odnosi się do stopnia niezmienności, zaufania, powtarzalności naszych obserwacji; dzięki naszym rzetelnym obserwacjom inni mogą powtórzyć wyniki; nierzetelność powstaje gdy: ♪ osoba badana podlega przypadkowym wpływom przelotnych czynników (np. nastawienie, nastrój); ♪ eksperymentator podaje odmienne instrukcje badanym, różnie przeprowadza pomiar, różnie interpretuje wyniki; ► Trafność odnosi się do stopnia w jakim nasze obserwacje odzwierciedlają zjawiska czy zmienne, które badamy; ► Etyka badań i polityka społeczna problem etyczności eksperymentów Milgrama i Zimbardo; Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne przyjęło listę zasad etycznych, jakimi powinni się kierowac psychologowie (1981); „ psycholog prowadzi badania z szacunkiem i troską o godność oraz dobro ludzi uczestniczących w badanich” III. TRZY OGÓLNE PODEJŚCIA DO BADAŃ

(…)


ma motywacyjne, emocjonalne i behawioralne konsekwencje; pesymistyczny styl wyjaśniania związany z niskim poziomem motywacji, słabszym wykonaniem, negatywnymi emocjami; optymistyczny odwrotnie;
objawy wyuczonej bezradności są podobne do objawów depresji; negatywne style poznawcze czynią człowieka podatnym na depresję;
nie jest niezmienny - terapia poznawcza działa;
wyuczona bezradność i pesymistyczny styl…
… się stresem, poczuciem porażki, zranioną dumą; ►badania laboratoryjne i eksperymentalne
● dążenie do uzyskania kontroli nad interesujacymi nas zmiennymi i ustalenia związkow przyczynowo-skutkowych o postaci jeżeli-to; celem jest sformułowanie szczegółowym twierdzeń dotyczących przyczyn; w laboratorium, ścisła kontrola zmiennych, badanych wiele osób; ● badania nad wyuczoną bezradnością Seligmana: psy, które nie mogły kontrolować nadejścia niebezpieczeństwa, gdy znalazły się w innej sytuacji, w której mogły uciec przed porażeniem prądem, rezygnowały z ucieczki - skomlały, kładły się(⅔ pozostawało biernych, ale nie wszystkie!)
╠ wyuczoną bezradność wywolano także u ludzi - kontolowanie vs brak kontroli nad chałasem;
╠ wyuczona bezradność może ulec generalizacji na szeroki zakres zachowań; może także pojawić się w wyniku obserwacji modeli (postrzeganych jako podobnych do siebie);
╠ wyjasnienie zjawiska wyuczonej bezradności: zachowanie nie wpływa na rezultaty tego zachowania; zaburzenia motywacyjne, poznawcze, emocjonalne;
╠ żeby zapobiec wyuczonej bezradności trzeba człowiekowi umożliwiś zdobycien doświadczeń, w których może sprawować kontrolę; ważna jest interpretacja wydarzeń;
►kwestionariusze osobowości…
… i badania korelacyjne
● stosowane, gdy szczegółowe badanie poj. osób jest niemożliwe lub niepożądane oraz nie można przeprowadzic eksperymentów laboratoryjnych; ● badania korelacyjne: ustalenie związku między 2 lub więcej zmiennymi, które nie poddają się łatwo kontroli i manipulacji exp. Zostaje ustalona współzmienność lub korelacja, ale nie związek przyczynowo-skutkowy; ● badania Hiroto nad zew. - wew. poczuciem kontroli: uwzględnił nie tylko warunki exp możliwość/brak możliwości uniknięcia chałasu, ale także różnice osobowościowe pod wzgledem poczucia kontroli (fragment społ-uczeniowej teorii Rottera);
╠ skala poczucia kontroli (I-E) została opracowana do pomiaru różnic indywidualnych w spostrzeganiu tego, na ile kary i nagrody są pod zewn lub wewn kontrolą;
╠ Hiroto podzielił osoby na dwie skrajne…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz