To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Sobiera_ska. Notatka składa się z 2 stron.
TECHNIKA RYBI SZKIELET (6-9 lat) Ewaluacja to metoda służąca refleksji własnej ukierunkowanej na rozwój.
Rybi szkielet służy zbieraniu danych. Można go stosować do ewaluacji, ale również do rozwiązywania problemów.
TEMAT Mój dzień w przedszkolu (Mój dzień w szkole) Materiały Arkusz papieru
Karteczki samoprzylepne
Pisaki
Przebieg Przygotowanie plakatu „rybi szkielet” (Załącznik nr 1).
Narysowanie po obu stronach „ości” buziek - wesołych i smutnych.
Wypisanie na „głowie” tematu, zagadnienia do analizy, oceny.
Wypisanie na „ościach” głównych czynników, które poddaje się ewaluacji.
Oto dwa przykładowe wzory plakatu dla przedszkolaków i dla dzieci szkolnych:
Omówienie, przypomnienie minionego dnia, czasu pobytu dzieci w przedszkolu. Zapoznanie dzieci z techniką pracy. Rozdanie karteczek samoprzylepnych. Przyklejanie przez dzieci karteczek w wybrane przez nie miejsce.
Dokonanie analizy, wyciągnięcie wniosków.
Sugestie Dla przedszkolaków tekst drukowany lub pisany można zastąpić ilustracjami. „Rybi szkielet" w starszych grupach wiekowych może być zastosowany w inny sposób. Dzieci mogą na karteczkach w dwóch kolorach wpisywać to, co im się szczególnie podobało i to, co się nie podobało. Technikę można zastosować w różnych sytuacjach, np. na zakończenie zajęć dla rodziców. Arkusz mogą wypełniać sami odbiorcy. W innym przypadku, np. po radzie szkoleniowej - nauczyciele mogą wypowiedzieć się na temat szkolenia. Czynniki należy oczywiście dostosować do danej sytuacji. Ponadto czynników może być więcej lub mniej. W związku z tym zmieni się liczba „ości”. Rozwiązanie graficzne - „rybi szkielet" - można zastąpić innymi formami plastycznymi, np. lato - słonecznikiem (Załącznik nr 2), zimę - choinką (Załącznik nr 3), wiosnę - tulipanem (Załącznik nr 4), jesień - drzewem (Załącznik nr 5).
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)