Myślenie polityczne - omówienie zagadnienia

Nasza ocena:

5
Pobrań: 259
Wyświetleń: 1050
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Myślenie polityczne - omówienie zagadnienia - strona 1 Myślenie polityczne - omówienie zagadnienia - strona 2 Myślenie polityczne - omówienie zagadnienia - strona 3

Fragment notatki:


MYŚLENIE POLITYCZNE Terminu ,,myślenie  polityczne" uŜywa  się w  celu  opisania  tych  procesów  myślowych,  które dotyczą sfery przedmiotów i zjawisk politycznych. Myślenie polityczne  rządzi  się  takimi  samymi  ogólnymi  prawidłowościami  jak  myślenie  dotyczące  innych  sfer  Ŝ ycia,  choć  ma  takŜe  pewne  cechy  szczególne  wynikające  z  charakteru  problemów,  których dotyczy (Reykowski, 2002). | Modele  umysłowe. Konstrukcje  mentalne  umoŜliwiające  orientację  w  określonej  sferze  rzeczywistości .  Mogą być proste i złoŜone, o róŜnym zasięgu, oparte na bardziej lub  mniej  zaawansowanych  formach  myślenia,  bardziej  abstrakcyjne  lub  konkretne (Obuchowski, 1970). Przykład: ,,W Polsce panowała zła władza". ,,Zła władza została obalona dzięki ofiarności i odwadze pewnych ludzi (bojowników dobra)". ,,Przystąpiono do naprawiania szkód wyrządzonych przez złe władze". ,,Proces  naprawy natrafia na przeszkody ze strony popleczników złej władzy oraz ze strony społeczeństwa nie  przygotowanego do nowych czasów". ,,TakŜe i zwycięzcy (bojownicy dobra) kierujący owym procesem  naprawy popełniają pewne błędy - główny błąd to pobłaŜliwość wobec popleczników złej władzy". ,,Wszystko  to musi pociągać za sobą pewne koszty społeczne, ale juŜ osiągnięto znaczące postępy". ,,Cel (czyli  zasadnicza przebudowa) na pewno zostanie osiągnięty". Umysłowe modele rzeczywistości politycznej Model zawiera: sądy diagnostyczne (koncepcja tego, co się dzieje) sądy wyjaśniające (dlaczego tak się dzieje) sady prognostyczne (co będzie się działo) sady normatywne (jak być powinno) sądy oceniające (oceny tego, co było, tego, co jest, oraz oceny aktorów wydarzeń) Modele  umysłowe  są zazwyczaj  wytwarzane  kolektywnie. Tworzy  się  je  na  podstawie  informacji  i  opinii  otrzymywanych  od  innych  ludzi  – w  kontaktach  bezpośrednich (rodzina, przyjaciele, współpracownicy) i pośrednich (środki masowego przekazu). Ich  podstawowe elementy są podzielane przez jakieś mniejsze lub większe grono ludzi.  Osoby, które nie posiadają modeli umysłowych, nie mogą samodzielnie ustosunkować się do tego, co sie w sferze polityki dzieje. Ich opinie są chaotyczne, a reakcje na zdarzenia  polityczne - mniej lub bardziej przypadkowe. Podejmując decyzje często ulegają presji  autorytetu lub poglądów grupy. Myślenie  polityczne  moŜe  równieŜ  przybierać  formę  nie  zwerbalizowanych  przeświadczeń,  które  przejawiają się przez spontaniczne reakcje emocjonalne na 

(…)

…. Na przykład, heurystyka dostępności czy heurystyka reprezentatywności.
Rola afektu
Przetwarzanie kategorialne vs analityczne (Fiske, Pavelchak; 1986). Reakcja na
nowo poznawane osoby składa się z dwóch etapów: pierwotnej fazy kategoryzacji i
następującej po niej fazy afektywnej. Kategoryzacja pobudza schematy społeczne - na
najwyŜszym poziomie schematu jest jego nazwa (etykieta kategorii), na niŜszym
poziomie spostrzegane cechy. KaŜda z cech zawartych w danej kategorii ma własny
ładunek afektywny (oceny cech). Nazwa kategorii ma takŜe swój ładunek afektywny
(wypadkowa wszystkich ocen).
Trzy etapy:
- Podmiot próbuje skategoryzować spostrzeganą osobę. Wynik kategoryzacji
warunkuje przebieg następnej fazy: reakcji afektywnej.
- Jeśli kategoryzacja doszła do skutku, obiekt zostaje oceniony według modelu
kategorialnego i wzbudza reakcję afektywną. W pamięci uaktywnia się nazwa
kategorii i związany z nią afekt. Reakcja afektywna odnosi się raczej do etykietki niŜ
do wszystkich cech spostrzeganego obiektu stanowiących niŜszy poziom kategorii.
- Kiedy kategoryzacja się nie powiedzie konieczne jest ocenienie osoby w sposób
analityczny, cecha po cesze. Podmiot uśrednia lub sumuje ładunki afektywne
poszczególnych…
… wywierane
na jednostkę). Na przykład, badania Lau, Browna i Searsa (1978) pokazały, Ŝe
symboliczne ideologie (militaryzm, antykomunizm, liberalizm-konserwatyzm) wyznawane
przez badanych miały większy wpływ na postawy wobec wojny wietnamskiej niŜ czynniki
subiektywnie racjonalne.
Koncepcja symbolicznych ideologii uznaje prymat emocji nad poznaniem.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz