To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Monopol pełny
Cechy:
jeden podmiot wytwórczy lub handlowy
podmiot jest cenodawcą
brak substytutów, jeden produkt o danych właściwościach
istnieją bariery wejścia na rynek
Krzywa popytu dla monopolu
Siła monopolowa to zdolność monopolu do zmiany ceny rynkowej wytwarzanego przez siebie produktu na skutek zmian jego wielkości produkcji.
Przychody, koszty w monopolu
Punkt równowagi monopolu
Wyznaczanie ceny monopolowej i pola zysków
Opłacalność produkcji monopolu w krótkim okresie ( trzy sytuacje )
Opłacalność produkcji w długim okresie
Monopol pełny ( cd.) Manipulacje cenowe monopolu
Komparatywna nieefektywność monopolu
Różnicowanie cen przez monopol
Doskonałe różnicowanie cen
Niedoskonałe różnicowanie cen - segmentacja rynku
Opodatkowanie zysków monopolu
Konkurencja monopolistyczna ( niedoskonała )
Cechy rynku
względnie wielu konkurujących ze sobą podmiotów wytwórczy i handlowych, które produkują i sprzedają wiele zbliżonych do siebie produktów, pod względem własności użytkowych
konkurencja niecenowa
względnie łatwe wejście na rynek
Punk równowagi w okresie krótkim
Punkt równowagi w okresie długim
Oligopol
Rynek ten jest zdominowany przez niewielką liczbę podmiotów, na który wkroczyć jest trudno. Produkty są wysublimowane. Teoria kształtowania się ceny w oligopolu
oligopolista jako monopolista
oligopolista jako przywódca cenowy
złamana krzywa popytu w oligopolu
Kartele
Umowy kartelowe są zawierane przez wielkie korporacje ponadnarodowe w celu podziału rynków zbytu lub zaopatrzenia, kształtowania wielkości produkcji oraz cen.
Najpopularniejszym kartelem jest Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową - OPEC
Innymi przykładami są porozumienia surowcowe. Najważniejsze z nich to:
Międzynarodowa Grupa Studiów Miedzi 1989r.
Międzynarodowa Grupa Studiów Cyny 1989r.
Międzynarodowa Grupa Studiów Niklu 1986 r.
Międzynarodowa Grupa Studiów Cynku i Ołowiu 1959r.
Międzynarodowe Porozumienie w Sprawie Drewna Tropikalnego 1994r.
(…)
…
Identyczny lub zróżnicowany
Brak bliskich substytutów
Bariery wejścia na rynek
Żadne
Pewne
Poważne
Niemożność wejścia
Kontrola cen
Żadna
Pewna
Znaczna
Silna
Współczynnik koncentracji
0%
Niski
Wysoki
100%
Przykłady
Produkcja rolna, sadownictwo
Produkcja odzieży, obuwia
Produkcja samochodów, telefonia komórkowa
Zaopatrzenia w gaz, prąd
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)