Model barw HSV-opracowanie

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 805
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Model barw HSV-opracowanie - strona 1 Model barw HSV-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Model barw HSV
Modele RGB, CMY, YIQ są ukierunkowane sprzętowo. Model HSV (odcień barwy, nasycenie i wartość) Smitha (określany również jako model HSB, przy czym B oznacza jaskrawość) jest zorientowany na użytkownika i wykorzystuje intuicyjne wrażenia modelu artysty, a więc tinty, tony i cienie. Układ współrzędnych jest układem cylindrycznym, a podzbiór przestrzeni, w którym jest zdefiniowany model, stanowi ostrosłup sześciokątny (rys. 3). Podstawa ostrosłupa ma wartość V = l i są zawarte na niej względnie jasne barwy. Nie wszystkie jednak barwy w płaszczyźnie V = l mają percepcyjnie taką samą jasność.
Rys. 3. Ostrosłup modelu barw HSV. Płaszczyzna V=l zawiera w odpowiednich regionach płaszczyzny R=1 G=1 B=1 z modelu RGB
Odcień barwy H jest mierzony za pomocą kąta wokół osi pionowej - barwie czerwonej odpowiada kąt 0°, barwie zielonej kąt 120° itd. (rys. 3). Barwy dopełniające w ostrosłupie HSV znajdują się na-przeciwko siebie w odległości 180°. Wartość S jest ułamkiem zmieniającym się od O na osi ostrosłupa do l na jego bokach. Nasycenie jest mierzone względem gamy barw reprezentowanej przez model, która jest oczywiście podzbiorem całego wykresu chromatyczności CIE. Stąd 100% nasycenia w modelu jest to mniej niż 100% czystości pobudzenia.
Wierzchołek ostrosłupa znajduje się w początku układu współrzędnych, a największa wartość parametru V wynosi 1. W wierzchołku znajduje się barwa czarna, a wartość współrzędnej V wynosi 0. W tym punkcie wartości H i S są nieistotne. W punkcie S = O, V = l jest barwa biała. Pośrednie wartości V dla S = O (na osi ostrosłupa) odpowiadają poziomom szarości. Dla S = O wartość H jest nieistotna (zgodnie z konwencją mówi się, że jest niezdefiniowana). Gdy S nie jest zerem, wartość H staje się istotna. Na przykład czysta barwa czerwona ma współrzędne H = O, S = 1, V = 1. Każda barwa, dla której V = l, S = l,jest podobna do czystego pigmentu stosowanego przez artystę jako punkt wyjścia przy mieszaniu barw.
Rys. 5. Sześcian RGB i podsześcian ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz