Metody oceny pozycji rynkowej przedsiębiorstwa

Nasza ocena:

3
Pobrań: 210
Wyświetleń: 1470
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Metody oceny pozycji rynkowej przedsiębiorstwa - strona 1 Metody oceny pozycji rynkowej przedsiębiorstwa - strona 2 Metody oceny pozycji rynkowej przedsiębiorstwa - strona 3

Fragment notatki:


METODY OCENY POZYCJI RYNKOWEJ PRZEDSIĘBIORSTWA METODY ANALIZY STRATEGICZNEJ Ogół metod stosowanych w analizie strategicznej można usystematyzować zgodnie kryterium zakresu analizy, dzieląc je na trzy grupy:
metody analizy otoczenia przedsiębiorstwa metody analizy wnętrza przedsiębiorstwa metody zintegrowane, pozwalające na analizę przedsiębiorstwa na tle otoczenia Do metod badających otoczenie firmy zaliczamy następujące narzędzia:
analiza trendu eksploatacyjnego metody inwentryczne np.: delficka analiza luki strategicznej metody scenariuszowe analiza "pięciu sił" Portera punktowa ocena atrakcyjności sektora mapa grup strategicznych Metodami analizy przedsiębiorstwa są :
cykl życia produktu i technologii analiza kluczowych czynników sukcesu (KCS) Metody zintegrowane możemy podzielić na:
analiza SWOT - pozycjonowanie strategiczne macierz SPACE krzywa doświadczeń procedura pięta Achillesa metody portfelowe np.: macierz HOFFERA, BCG, DRUCKERA, MACKINSE`A Później zostaną opisane metody, które zostały wykorzystane do analizy strategicznej Jeleniogórskich Zakładów Optycznych Spółka Z.o.o:
Analiza "pięciu sił" M.E. Portera Cykl życia produktu Analiza kluczowych czynników sukcesów (KCS) Pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa Macierz BCG  
Pierwszą z opisywanych jest analiza "pięciu sił" M.E. Portera.
Model zbudowany przez M.E. Portera służy do przeprowadzenia analizy otoczenia konkurencyjnego organizacji. Metoda ta ogranicza otoczenie konkurencyjne do sektora. Sektor jest to grupa przedsiębiorstw wytwarzających wyroby lub usługi o podobnym przeznaczeniu.
Model Portera polega na analizie sektora poprzez zbadanie pięciu czynników kształtujących jego atrakcyjność znanymi siłami. Czynnikami tymi są:
Siła oddziaływania nabywców i możliwości wywierania na nich presji na przedsiębiorstwo. Siła oddziaływania nabywców i możliwość wywierania przez nich presji. Natężenie walki konkurencyjnej wewnątrz sektora. Groźba pojawienia się nowych produktów. Groźba pojawienia się nowych substytutów. Na podstawie analizy porterowskiej można sformułować ogólną ocenę atrakcyjności badanego sektora. Im większa jest presja na sektor ze strony dostawców i nabywców, im niższe bariery wejścia do sektora, im większa groźba pojawienia się substytutów, a także im ostrzejsza walka konkurencyjna tym mniejsze są możliwości rozwojowe i atrakcyjność sektora.
Model konkurencji M.E. Portera przedstawia rysunek 2


(…)

…. Jedną z tych metod jest "burza mózgów". Jest ona uważana za skuteczną w poszukiwaniu idei, informacji. Twórcą tej metody jest A. F. Osborn, który wyszedł z założenia, że każdy człowiek jest zdolny do twórczego działania, kiedy zostaną mu stworzone odpowiednie warunki.
Praca w grupie pozwala na łączenie i doskonalenie pomysłów i nikt nie może się wzajemnie krytykować.
Drugą metodą jest "metoda delficka
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz