Media w USA

Nasza ocena:

5
Pobrań: 203
Wyświetleń: 1505
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Media w USA - strona 1 Media w USA - strona 2 Media w USA - strona 3

Fragment notatki:


MEDIA ARE AMERICAN - Jeremy Tunstall MEDIA W USA:
wplecione w sposób funkcjonowania demokracji
istotny atrybut globalizacji - rozpatrujemy funkcjonowanie w skali całego świata, że nowy National Geographic powstał w Chinach jeszcze inny w Indiach
kluczowy element kultury i cywilizacji amerykańskiej AMERYKAŃSKI MODEL LIBERALNY wczesny rozwój komercyjnej prasy masowej bo stosunkowo wcześniej prawnie wprowadzono konstytucyjną zasadę wolności słowa pod koniec XVIII w. ograniczona rola państwa - lata 20, 30 kiedy wróciły pewne pomysły regulacyjne, które nakładały na nadawców pewne zadania, to się później zmieni. Wysoki poziom neutralności i dyskurs ukierunkowany na fakt; orientacja w kierunku politycznego centrum i 'głównego nurtu'; ten obiektywny model ma jednak spore ograniczenia ale to później wysoki stopień profesjonalizacji - nie oznacza to, że są lepiej wykształceni niż w Europie, tylko że istnieje większa autonomia, przynależności, i oczywiście edukacja dziennikarska ZASADA WOLNOŚCI SŁOWA
wolność słowa została uznana za jedną z fundamentalnych zasad prawnych
1791 - wprowadzona przez Thomasa Jeffersona - I Poprawka do konstytucji USA Kongres nie uchwali praw, które ograniczałyby wolność słowa lub prasy, tym samym sankcjonując wolność prasy → XIV Poprawka stosuje się do działań rządów stanowych i lokalnych REGULACJA MEDIÓW W USA 1927 Federal Radio Commission ( udzielanie koncesji na nadawanie) → bo w latach 20 była ograniczona ilość częstotliwości więc ta instytucja miała to kontrolować, w 34roku przekształcił ją w:
1934 - Federel Communication Commission (FCC) - ewenement, funkcjonuje do dziś, inicjatywa prezydenta Roosvelta, także regulacja telekomunikacji, a nie tylko radiem, tv itd... teraz w Europie wracamy do tego amerykańskiego modelu z '34roku. 7 członków - niedozwolona działalność w przemyśle medialnym, → mogli być i są do dziś członkami partii politycznych, ale nie działać w przemyśle medialnym, 1939 - ochrona interesu publicznego (14 przypadkowych naruszeń) ; bo obserwują znaczenie propagandy w Europie i są bardzo wyczuleni na działalność mediów podczas IIWŚ, wyciągają wnioski i tworzą dwie doktryny FCC, które opierają się na ochronie interesu publicznego, w tym 14 zasad naruszeń interesu publicznego, DWIE DOKTRYNY
PUBLIC SERVICE RESPONSIBILITY” I „FAIRNESS DOCTRINE”
1946 Public Service responsibility (Odpowiedzialność publiczna nadawców)
1949; Fairness Doctrine - nie należy przedstawiać żadnych kontrowersyjnych spraw i opinii na tematy publiczne w sposób jednostronny, bez uwzględnienia wypowiedzi przeciwnych. np. rasizm, i problem bo w przypadku nadawców mamy logikę w wprowadzaniu tej doktryny, wymagamy od tych, którym dajemy częstotliwość, ale problem jest z uzasadnieniem tego w prasie


(…)

….) Family Circle (3.8) - tygodniki telewizyjne: TV Guide (od 1953 - 2mil.) MAGAZYNY (2011)
magazyny o tematyce ogólnej: Readers'Digest (5,6mil. Nakład sprzedaż), People (3,6)
specjalistyczne: National Geographic (4.4mil), Ebony (1.2mil) Informacyjne: Time (3,4mil.) Newsweek (1.5mil) US News and World Report
Męskie: Playboy, Men's Health and Sports Magazines
Lifestyle: Vanity Fair, Rolling Stone…
… polityczne konsekwencje dziennikarstwa śledczego (Watergate - 1972, Monicagate - 1998 - 1999)
DZIENNIKI - 2011
Wall Street Journal: 1889 - 2.1mil. - gospodarka + polityka międzynarodowa - News Corp
USA Today: 1982 - 1.8 mil. - korporacja Gannetta New York Times: 1851 (877tys) - rodzina OchsSulzberger Washington Post -1877 - 545tys- rodzina Grahamów
International Herald Tribune - NYT
Los Angeles Times 1881 - 600tys - Tribune company Chicago Tribune - Tribune company
NEUTRALNOŚĆ I PROFESJONALIZM W DZIENNIKARSTWIE New journalism (subiektywny, twórczy reportaż) - Tom Wolfe, Norman Mailor
Interpretative journalism - dziennikarstwo wyjaśniające (Harry Amana) krytyka infotainment - hipertrofia funkcji rozrywkowych (Neil Postman: Amusing Ourselves to Death) Civic journalism - dziennikarstwo zaangażowane w sprawy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz