Materiały.pdf - Nerw wzrokowy

Nasza ocena:

3
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Materiały.pdf - Nerw wzrokowy - strona 1

Fragment notatki:

1)
Jak słuchać by usłyszeć czyli o sztuce słuchania
Posiadanie doskonałego słuchu nie gwarantuje posiadania umiejętności słuchania,
bowiem słuchanie to słyszenie plus przetworzenie bodźców jakie docierają z ucha do
mózgu. Tę umiejętność trzeba nabyć, niektórzy nabywają ją i doskonalą od dziecka, inni
dopiero w dorosłości sięgają po pomoc w nauce słuchania doceniając wartość tej
kompetencji w konwersacji.
Umiejętność słuchania pozwala zarówno zrozumieć przekaz skierowany do nas, jak i na
podstawie usłyszanych treści wnioskować, dedukować poprzez wychwycenie poszczególnych
informacji istotnych dla nas z określonego punktu widzenia.
Prócz informacji wyciągniętych z treści przekazu słuchając uważnie rozmówcy można
uzyskać o wiele więcej wiedzy niż się z pozoru wydaje, bowiem ton głosu, sposób
wypowiedzi, wszelkie zakłócenia i głośność wypowiedzi wskazują na informacje, o których
rozmówca nam nie mówi wprost, a jednak przez formę i sposób swoich wypowiedzi może
dać nam wiele do zrozumienia.
Nie rzadko się zdarza, że słuchając, ale nie widząc rozmówcy można przypisać mu cechy
wyglądu, które są zgodne ze stanem faktycznym, a to wszystko poprzez wnikliwą analizę
wielu cech wypowiedzi jaką usłyszeliśmy.
Od umiejętności słuchania zależy komunikacja, dialog i porozumienie. Kiedy nie potrafimy
słuchać nie jesteśmy w stanie rozmawiać, nie znamy potrzeb, oczekiwań naszego rozmówcy
ani nie jesteśmy w stanie podtrzymać rozmowy. Z kolei gdy mówimy bez przerwy nie tylko
nie zainteresujemy treścią rozmówcy, ale i go znużymy być może tematem, który nie jest dla
niego atrakcyjny. Pozwalając wypowiedzieć się rozmówcy i dokładnie wsłuchując się w to co
ma nam do powiedzenia druga strona, jesteśmy w stanie nawet nie zapytani zabrać głos
odpowiadając na sygnały, w tym wątpliwości zawarte w wypowiedzi adwersarza.
Słuchaniu aktywnemu sprzyja koncentracja i skupienie, kontakt wzrokowy, zaś niekoniecznie
kluczową okolicznością jest cisza w otoczeniu.
Osobom z dysfunkcją w zakresie wyrażania emocji i specyficzną prozodią języka trudniej jest
odczytywać sygnały od rozmówcy, zrozumieć przenośnie i porównania, podobnie jak i
wypowiedzi tychże osób mogą być rozumiane opacznie.
Odpowiednie ćwiczenia w słuchaniu pozwolą wykształcić schemat pewnego rodzaju sita
przez jakie każda informacja dźwiękowa przechodzi w naszym mózgu wychwytując to co jest
w wypowiedzi istotne i ważne dla nas wraz z pominięciem tych elementów wypowiedzi,
które są nieistotne. Uzyskane informacje posłużą do analizy i utworzenia związków
logicznych, te zaś do zapamiętania, zrozumienia treści jak też reakcji na konkretne
insynuacje, pytania rozmówcy itp.
Bezwzględnie umiejąc słuchać możemy ocenić intencje rozmówcy, jego nastawienie do
tematu, jak też poziom wiedzy jakim dysponuje w wybranym temacie. Nawet nie znając
swego rozmówcy przy pierwszej rozmowie można zaledwie słuchając jej wypowiedzi
wywnioskować na ile możemy sobie sami w rozmowie pozwolić, jak i ocenić
prawdomówność rozmówcy, jego kompetencje, ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz