To tylko jedna z 8 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Grafika wektorowa wykorzystuje matematyczny opis kształtów i linii np.: Odcinek x1, y1 b=1 kolor= Trójkąt a=5 kolor=0,2550,0 Koło r=3, kolor=0,0255 Atrybuty obiektów: Atrybuty matematyczne: Opis matematyczny kształtu Położenie w przestrzeni Wymiary itp. Atrybuty wpływające na wygląd obiektów: Wypełnienie Kontur(kolor, grubość, styl) Grafika rastrowa System RGB jest systemem ADDYTYWNYM i ma zastosowanie przede wszystkim w wyświetlaniu obrazu na ekranach monitorów i odbiorników TV. W wyniku pomieszania kolorów podstawowych uzyskujemy kolory uzupełniające: Cyjan Magenta Yellow Cmyk Tam gdzie mamy do czynienia z emisją światła stosujemy system RGB: telewizory, komórki. W układzie dwuwymiarowym nie jest możliwe przedstawienie wszystkich parametrów modelu kolorów i barw- dlatego wprowadzono model przestrzenny. Trójwymiarowy model kolorów: spektrum widzialne, odcień, jasność, nasycenie. Składowe RGB : największa wartość jaką możemy uzyskać w składowych to 255(zapis 8-bitowy) R- czerwony rot G- zielony green B- niebieski blue Jeżeli damy max(255) we wszystkich składowych otrzymamy kolor biały. Odcienie szarości uzyskujemy w wyniku zrównoważenia poziomów składowych RGB. Musi być ten sam poziom tych wszystkich trzech kolorów składowych. Maska typu delta-delta . Trzy wyrzutnie i plamki luminoforu są uporządkowane w trójkątny wzór(delta). Maska pozwala elektronom z każdej wyrzutni uderzyć tylko w odpowiednie plamki luminoforu. Składowe: luminofor na szklanej powierzchni ekranu, maska metalowa(inwar), wyrzutnie elektronowe RGB(katody lampy obrazowej) Triada RGB najmniejszy wyświetlany element jaki może istnieć. Określenie średnicy plamki- średnica najmniejszego okręgu zasłaniającego jedną triadę. Dp=0,20-0,32mm Inny system wyświetlania- system PIL - maska wykonana jest w formie szczelin. Triada składa się z trzech pionowych pasków. Plamka- średnica najmniejszego okręgu, która przykrywa jedną triadę składającą się z tych trzech pasków. Piksele składają się z plamek, a ich wielkość nie jest wielkością stałą. Najczęściej są kwadratowe, jednak mogą być prostokątne czy wieloboki. Piksele składają się z trzech subpikseli. Ich wielkość na ekranach LCD jest wielkością stałą. 0,264mm-standardowa wielkość jednego piksela. Algorytm DDA zapisu okręgu !!! x 2 + y 2 = R 2 y= +-
(…)
… przez zbór punktów:
odcinkami liniowe- nie oddaje dokładnie kształtu gładkiej krzywej
uciążliwy opis(dużo punktów..)
kosztowna- przy każdej transformacji należy przeliczyć wszystkie punkty
lepsza-odcinkami wielomianowa
x=x(t) y=y(t)
Do transformacji należą operacje:
przesunięcia
skalowanie
obrót
lustrzane odbicia
definiowanie krzywych:
punkty kontrolne-zbiór punktów decydujących o kształcie krzywej
węzły(knots)- punkty kontrolne na krzywej
interpolacja-krzywa przechodzi przez punkty kontrolne
aproksymacja- punkty kontrolne jedynie „sterują” kształtem krzywej
Krzywe Hermite'a
Krzywe Beziera prostoliniowy segment Beziera P1P4 węzły, P2P3 punkty kontrolne krzywoliniowy segment Beziera. Przemieszczeniu uległ tylko jeden uchwyt punktu kontrolnego P2 Krzywoliniowy segment Beziera. Przemieszczeniu uległy uchwyty punktów kontrolnych P2 i P3 Łączenie segmentów Beziera: + rysunki
Punkty P2P3P4 są współliniowe-gładkie połączenie segmentów w węźle Punkty P2P3P4 nie są współliniowe-ostre połączenie segmentów w węźle Splajny:
Poliginia rozpięta na ośmiu uchwytach Zamiana poliginii w splajn Edycja splanuj Reprezentacja obiektów graficznych
Obiekty graficzne trójwymiarowe-istniejące w świecie rzeczywistym…
… Sierpińskiego
Otrzymuje się następująco:
W trójkącie równobocznym łączy się środki boków, dzieląc go w ten sposób na cztery mniejsze trójkąty.
Trójkąt środkowy usuwa się, a wobec trzech pozostałych trójkątów operację się powtarza, dzieląc każdy z nich na cztery mniejsze trójkąty, usuwając środkowy, a wobec pozostałych czynności się powtarzają
Punkty pozostające po nieskończenie wielu powtórzeniach tej operacji…
…
Zbiór Juilia-Fatou i zbiór Mandelbrota
Obiekty generowane za pomocą reguły
X -> x2 + c
x- jest liczbą zespoloną x=a+Bi
jeśli moduł liczby zespolonej jest <1 to przy kolejnym podnoszeniu do kwadratu wartość modułu dąży do zera.
Jeśli moduł liczby zespolonej jest >1 to przy kolejnym podnoszeniu do kwadratu wartość modułu
LOGOTYPY I ZNAKI TOWAROWE ZASADY PROJEKTOWANIA
Wizerunek: Corporate Image
Tożsamość…
…, powierzchnia swobodna), kula, walec, stożek, klin, toroid(bryła, której powierzchnią jest torus), ostrosłup.
Wyciąganie złożone
Polecenie WYCIĄGANIE(LOFT) umożliwia utworzenie bryły lub powierzchni poprzez wyciąganie złożone oparte na szeregu przekrojów poprzecznych. Kształt utworzonej bryły będzie pasował do wskazanych przekrojów.
Pasowanie gładkie-tworzy gładką bryłę lub powierzchnię o ostrych krawędziach…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)