To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Materiały kompozytowe urządzenia i wyroby budowlane
Materiały kompozytowe
Materiały kompozytowe stosowane lub mające szanse zastosowania w mostownictwie można podzielić na:
- kompozyty betonopodobne,
- tworzywa sztuczne zbrojone włóknami.
Niektóre z tych materiałów można wykorzystać do budowy nowych mostów, a inne do napraw czy wzmacniania istniejących obiektów.
Znanym materiałem kompozytowym zaliczanym do pierwszej grupy jest fi-brobeton, czyli beton z tzw. zbrojeniem rozproszonym. Zbrojenie z drutów o średnicy ok. 1 mm lub włókna syntetyczne o średnicy do 0,5 mm i smukłości ok. 100 dodane do mieszanki betonowej w ilości ok. 1,5% wagowo zwiększa trwałość betonu, wytrzymałość na rozciąganie i poprawia inne cechy betonu.
Materiałem przyszłościowym jest tzw. beton ultrawysokowytrzymały (BUWW) o wytrzymałości do ok. 400 MPa. Jest to kompozyt drobnoziarnisty zawierający oprócz domieszek chemicznych znaczną ilość dodatków mineralnych (pyłu krzemionkowego, mączki kwarcowej), ale ponieważ jest to materiał bardzo kruchy dodaje się do kilkunastu procent mikrowłókna w celu zwiększenia odkształćalności.
Materiałami kompozytowymi, które znalazły zastosowanie przede wszystkim do napraw są:
- betony z cementów modyfikowanych żywicami syntetycznymi (PCC),
- betony z żywic syntetycznych (PC).
O ile pierwszy kompozyt oprócz kruszywa i cementu zawiera emulsję polimerową poprawiającą cechy fizyczne, to drugi kompozyt jest bezcementowy uzyskiwany z wymieszania kruszywa z emulsją monomeru pełniącą funkcję lepiszcza.
Materiały te wchodzą w zestawy określonych systemów naprawczych i jeżeli mają aprobaty techniczne, to mogą być stosowane do napraw pod warunkiem, że będzie zachowany warunek kompatybilności z materiałem naprawianym.
Spośród tworzyw sztucznych zbrojonych włóknami przydatne mogą być:
- polimery zbrojone włóknem węglowym (CFRP),
- polimery zbrojone włóknem szklanym (GFRP),
- polimery zbrojone włóknem aramidowym (AFRP).
W zależności od ilości i układu włókien zatopionych w matrycy polimerowej mogą zmieniać się właściwości wyrobów. Z reguły kompozyty typu FRP mają małą gęstość, wytrzymałość większą od wytrzymałości stali sprężającej, wysoką wytrzymałość zmęczeniową, są linowo sprężyste, a wartość modułu sprężystości można
regulować w szerokim zakresie.
Z wymienionych kompozytów wyrabia się pręty, cięgna, taśmy, maty itp. Wyroby te znalazły już zastosowanie w mostownictwie jako cięgna sprężające w budowie nowych obiektów i posłużyły do wzmacniania obiektów istniejących (taśmy, maty). Zrealizowano też już pierwsze konstrukcje mostowe w całości oparte na kompozytach. Myślą przewodnią wprowadzania materiałów kompozytowych w mostownictwie jest dążenie do zwiększenia trwałości obiektów oraz poprawienie ich cech fizyko mechanicznych w stosunku do stosowanych dotychczas materiałów w celu zmniejszenia ciężaru własnego obiektu (zwiększenia rozpiętości), a docelowo obniżenia kosztów budowy i utrzymania.
(…)
… spawalniczy),
- podkładki dystansowe,
- zaprawy podlewkowe, zaczyny iniekcyjne,
- dodatki mineralne i domieszki chemiczne do zapraw i betonu,
- materiały do ochrony powierzchniowej (malarskie, metalizacyjne, kompozyty mineralne i żywiczne, impregnaty),
- osłony kabli, zakotwienia,
- łożyska.
Wymagania materiałowe dla podanych wyrobów i urządzeń są szczegółowo opisane w Polskich Normach albo aprobatach…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)