Marek Zgórniak sztuka XIX wieku - Romantyzm: indywidualizm

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 987
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Marek Zgórniak sztuka XIX wieku - Romantyzm: indywidualizm  - strona 1

Fragment notatki:

Géricau lt i Delacroix W 1824 roku na Salonie mówiło się już o obozach romantyków i klasyków
Romantyzm: indywidualizm
Za: postęp w kolorze, w operowaniu pędzlem i w kompozycji
Przeciw: chęć szokowania widza, rozgłosu, ekstrawagancja, dzika, odrażająca tematyka
Theodore Gericault
Indywidualista, dandys, romantyk, przebywał w Anglii, gdzie zainspirował się twórczością Constable i nową techniką - litografią, fizjonomiczno-psychologiczne zainteresowania, Oficer Szaserów 1812
Ranny kirasjer 1814
Wyścigi konne luzaków w Rzymie 1817
Tratwa Meduzy 1819 - reporterskie ujęcie tematu zatonięcia francuskiej fregaty Meduza ze 150 pasażerami u wybrzeży Afryki w 1816 roku, ocalała tratwa na której przeżyło 10 osób; dzieło ukazuje obraz człowieka w sytuacji ekstremalnej
Pełne dramatycznej ekspresji studia umysłowo chorych i skazańców
Eugene Delacroix
Dandys, uznawany za rewolucjonizującego malarstwo romantyka, choć sam uważał się za jedynego prawdziwego klasyka, podróżował do Anglii, gdzie zainspirował się twórczością Constable, bierze udział w misji rządowej do Algierii i Maroka 1832, odtąd motywy północnoafrykańskie stale powracają w jego twórczości, malował średniowieczne bitwy, wątki literackie z Hamleta, Don Juana itp., Łódź dantejska 1822 - nawiązanie do Tratwy Meduzy, wizyjna i poetycka
Rzeź na Chios 1824 - temat współczesny o szerokiej wymowie historycznej (tureckie bestialstwa w wojnie o niepodległość Grecji), siła wyobraźni malarskiej, Śmierć Sardanapala 1827 - demonstrowanie ludzkiego okrucieństwa, obraz wywołał skandal Wolność wiodąca lud na baryady 1830 - autentyzm, alegoryczność
Kobiety algierskie 1834
Wesele żydowskie w Maroku 1841
Powracający motyw wal Arabów z dzikimi drapieżnikami lub walk zwierzęcych Wkroczenie krzyżowców do Konstantynopola 1840 Oszalała Medea 1862 - najbardziej mroczny i antyklasyczny obraz artysty
Malowidła do Pałacu Bourbonów 1833-1847 - salon i sala tronowa z przedstawieniami alegorycznymi w duchu akademickim, dekoracja biblioteki - dwie półkoliste kompozycje, jedna ukazująca dobrodziejstwa pokoju (Orfeusz nauczający sztuk), druga ukazująca grozę wojny (Attyla pustoszący Italię)
Dekoracja biblioteki Izby Panów w Pałacu Luksemburskim 1840-46 - kraina wielkich umarłych wg Dantego, wątek Orfeusza i inni przedstawiciele kultury antycznej
Plafon w Galerii Apollina w Luwrze 1850 - triumf słonecznego boga nad mrocznym Pytonem
Pieta dla kościoła St Denis du St Sacrement
Malowidła w St Sulpice - tematyka angelologiczna, gdzie dominuje Walka Jakuba z Aniołem 1859-61
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz