Marek Zgórniak sztuka XIX wieku

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 1190
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 Marek Zgórniak sztuka XIX wieku - strona 1

Fragment notatki:


Neorenesans i neobarok w rzeźbie Ok. połowy XIX w rzeźba nie ulega zmianie. Jest to nadal głównie rzeźba pomnikowa, nagrobna, portretowa, dekoracyjna. Poszerza się jedynie formuła stylowa: eklektyzm historyczny. Raffaello Monti
Smutny sen 1861
Radosne marzenie 1861
Ruch neoflorencki - inspiracje renesansem florenckim jak również średniowieczem, odkrycie Donatella, zwrot ku Michałowi Aniołowi
Emmanuel Fremiet
Głównie animalista, wsławił się mrożącymi krew w żyłach rzeźbami, gdzie goryle porywają Murzynki, a orangutany pastwią się nad tubylcami z Borneo
Pomnik Joanny d'Arc w Paryżu 1874
Paul Dubois Inspiracje wczesnorenesansowe
Śpiewak florencki 1865
Emile Chartrousse
Inspiracje średniowieczem
Heloiza i Abelard 1873
Vincenzo Vela
Mistrz weryzmu
Ostatnie dni Napoleona 1867
Ofiary pracy 1882 - relief upamiętniający robotników, którzy stracili życie przy budowie tunelu Św. Gotarda; dokumentarny realizm szczegółów
Pierre Alexandre Schoenewerk
Dziewczyna z Tarentu 1872 - akt topielicy Popularne było tworzenie zmysłowych aktów pod przykrywką tematyki mitologicznej, literackiej czy alegorycznej.
Neobarok w rzeźbie
Jean Baptiste Carpeaux
Wpływ zapowiadającej barok dynamiki Michała Anioła, inicjator nurtu neobarokowego, ekspresja, sensualizm
Ugolino z dziećmi 1859-61
Triumf Flory 1863-65 - dekoracja rzeźbiarska pawilonu Flory nowego Luwru; rzeźba wzbudziła kontrowersje, ze niszczy harmonię architektury
Taniec 1866-69 - dekoracja fasady Opery Garniera; żywiołowość, bujne zmysłowe postacie, malowniczość, inspiracje barokiem; dzieło również wywołało kontrowersje obyczajowe i artystyczne
Grupa czterech części świata na fontannę przed paryskim Obserwatorium 1868-72 - barokowy, taneczny ruch czterech kobiecych postaci podtrzymujących sferę niebieską z Ziemią w środku
Kaspar von Zumbusch (Monachium i Wiedeń)
Reinhold Begs (Berlin)
Augusto Rivalta
Nagrobek Vincenza Drago na cmentarzu Staglieno - realistyczna prawda, barokowa swoboda, przezwyciężenie sztywnego, akademickiego weryzmu
Constantin Meunier
Belg, Nurt realistyczny, porzuca malarstwo by rzeźbić robotników, heroizująca wymowa dzieł
Jules Dalou
Realizm połączony z neobarokowym rozmachem
Triumf Republiki 1878-99
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz