Malarstwo polskie w XX-leciu

Nasza ocena:

3
Pobrań: 189
Wyświetleń: 1337
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Malarstwo polskie w XX-leciu - strona 1

Fragment notatki:


MALARSTWO POLSKIE W XX-LECIU MIĘDZYWOJENNYM
FORMIZM
Wpływ kubizmu, futuryzmu, fowizmu, ekspresjonizmu
Cechy: rytmizacja i dynamizacja płaszczyzny obrazu, 1917 pierwsza wystawa
Tytus Czyżewski
Andrzej i Zbigniew Pronaszkowie
Jacek Mierzejewski
Leon Chwistek
Tymon Niesiołowski
August Zamoyski - rzeźbiarz
Stanisław Ignacy Witkiewicz
Grupa Bunt
Poznańska grupa artystyczna
Jerzy Hulewicz
Stefan Szmaj
Stanisław Kubicki
Grupa Rytm 1922 Warszawa
Tendencje do dekoracyjności i łatwej stylizacji
Leopold Gottlieb
Roman Kramsztyk
Henryk Kuna
Tymon Niesiołowski
Tadeusz Pruszkowski
Władysław Skoczylas
Zofia Stryjeńska
Ludomir Ślendziński
Kamil Romuald Witkowski
Edward Wittig
Eugeniusz Żak
Grupa Jednoróg 1925 Kraków
Jan Hrynkowski
Felicjan Szczęsny Kowarski
Jerzy Fedkowicz
Jacek Mierzejewski
Zygmunt Radnicki
W l. 20 XX nastąpiło zafascynowanie maszyną, postępem technicznym, skrajnymi przejawami cywilizacji. Do głosu doszedł funkcjonalizm i konstruktywizm
Grupa Blok 1924-26 Warszawa
Grupa zrzeszająca artystów o programie zbliżonym do kubizmu, neoplastycyzmu, suprematyzmu i konstruktywizmu. Dążyli do zerwania z anegdotą i naśladowania natury w sztuce. Głosili kult maszyny, szybkości i sprawności życia, podkreślali obiektywną wartość i precyzję geometrycznych form
Katarzyna Kobro
Karol Kryński
Mieczysław Szczuka
Władysław Strzemiński
Henryk Stażewski
Teresa Żarnowerówna
Henryk Brelewi - mechanofaktura - efekty kolorystyczne i fakturowe materii malarskiej wyrażone poprzez aluzyjność różnych faktur drukarskich w ściśle abstrakcyjnych, geometrycznych kompozycjach. Oparcie wartości fakturowych na przemyśle i funkcjonowaniu maszyny
Grupa Praesens 1926
Powstała w miejsce grupy Blok. Dążenie do stworzenia skrajnie funkcjonalistycznej i konstruktywistycznej architektury oraz geometryczno-abstrakcyjnej rzeźby i malarstwa ściśle związanych z architekturą.
Malarze i rzeźbiarze
Katarzyna Kobro
Karol Kryński
Maria Nicz-Borowiakowa
Andrzej Pronaszko
Aleksander Rafałowski
Henryk Stażewski
Władysław Strzemiński
Architekci
Szymon Syrkus
Bohdan Lachert
Józef Szanajca


(…)

… i postimpresjonistycznego koloryzmu
Marek Włodarski (Henryk Streng)
Ludwik Lillie
Grupa Krakowska
Członkami studenci ASP w Krakowie. Obok sztuki łączyły ich lewicowe poglądy polityczne.
Wpływy: kubizm, ekspresjonizm, nowy realizm, koloryzm, abstrakcjonizm
Henryk Wiciński
Maria Jarema
Jonasz Stern
Szaje (Sasza) Blonder (Andre Blondel)
Stanisław Osostowicz
Leopold Lewicki
Grupa KP (Komitet Paryski), zw. Kapistami 1923 Kraków
Grupa założona przez studentów ASP w Krakowie, w celu umożliwienia pierwszego po wojnie grupowego wyjazdu do Paryża na dalsze studia. W raz z pojawieniem się grupy następuje rozkwit koloryzmu w Polsce. Widoczny wpływ francuskiego impresjonizmu i postimpresjonizmu zwłaszcza Bonnarda. Cechy: budowanie formy kolorem, wykorzystanie harmonii i kontrastów barwnych
Jan Cybis
Zygmunt Waliszewski
Józef Czapski
Józef Jarema
Hanna Rudzka-Cybisowa
Piotr Potworowski
Artur Nacht-Samborski
Zygmunt Waliszewski
Odchodzi od problemów czysto kolorystycznych w kierunku pogłębienia formy i wydobycia jej ekspresji; ostry zdynamizowany kontur, agresywne zestawienia barwne
Inni koloryści
Grupa Jednoróg Grupa Zwornik 1928 Kraków
Grupa Pryzmat 1931 Warszawa
Postawa realistyczna, klasycyzująca
Ludomir Ślendziński…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz