MALARSTWO PO II WOJNIE ŚWIATOWEJ
NURT FIGURATYWNY 1945-60
Wiele postaw i kierunków jest w zasadzie kontynuacją i rozwijaniem problemów plastycznych, które powstały z początkiem stulecia. Ponadto wielu artystów należących do starszego pokolenia działało nadal.
Surrealizm
1947 Międzynarodowa wystawa sztuki surrealistycznej w Galerie Maeght w Paryżu
1959 Międzynarodowa wystawa sztuki surrealistycznej w Galerie Daniel Cordier w Paryżu
Octave Landuyt
Naturalistyczne bardzo bogate kolorystycznie obrazy przedstawiające różne wynaturzone postacie, potwory i ludzkie larwy
Roberto Matta
Chilijczyk, amorficzne formy, ludzkie stwory podobne do insektów, maszyn, robotów, groźna koszmarna ekspresja, później cechy antropomorficzne zanikają i tematem dzieł staje się wewnętrzny dialog, myśli, bariery i opory psychiczne, dziwne magiczne znaki, symultanizm, ukazuje „przedmiot” z wielu „punktów myślenia”, cechuje go grafizm, ostry wyraźny rysunek, kolor subtelny i gwałtowny, sugestywny i nasycony treścią
Wifredo Lam
Kubańczyk, wpływ murzyńskiego folkloru, obrazy pełne tajemniczych, wysnutych z wyobraźni stworów, groźnych i drapieżnych, świat magii i mitów
Realizm socjalistyczny
Malarze nawiązujący do tradycji impresjonistycznej
Neorealizm
Grupa Forces Nouvelles
Przeciwstawienie się odhumanizowanje sztuce, odrzucenie sztuki dla sztuki,
Humbolt, Rohner, Jannot
Tradycja kubistyczno-fowistyczna
Tradycja realistyczno-ekspresjonistyczna 1948
Bernard Lorjou
Malarstwo nasycone treścią, gwałtowne, ekspresyjne, krzykliwe kolorystycznie, Bernard Buffet
Ubogie kolorystycznie, prawie monochromatyczne obrazy, portrety martwe natury, pejzaże, linearyzm, ostry twardy kontur, deformacja, dekoracyjność, stylizacja
Renato Guttuso
Włoch, malarstwo realistyczne, zaangażowane społecznie i politycznie, obrazy z życia chłopów i robotników, pejzaże, martwe natury, sceny rodzajowe i historyczne
Anglia
Nurt socjalistyczny
John Bratby
Derricl Greaves
Edward Middleditch
Jack Smith
Nurt ekspresjonistyczny
Keith Vaughan
Robert Macbryde
Robert Colquhoun
Louis Le Brocquy
Graham Sutherland
Grafik, tworzy cykle pejzaży zw. „parafrazami”, gdyż chciał wyrazić swoje odczucia i nastroje poprzez parafrazowanie widzialnego świata, po wojnie jego malarstwo nabiera emocjonalnej intensywności, cechuje je brutalny kolor, ostre formy organiczne surrealistyczne, ekspresjonistyczne, fantastyczne, maluje też obrazy religijne i portrety
(…)
… wewnętrzne przeżycia twórcze
HAPPENING
Narodził się w USA i Japonii jako kontynuacja action painting. Grupa Gutai, Japonia
Malarze tarzają się w farbach, jeżdżą po powierzchni płótna rowerami, których koła umoczone były w farbie
Yves Klein
Modelki umoczone w farbi odciskały swoje ciała na płótnie. Rola artysty sprowadzona do roli dyrygenta, reżysera, inscenizatora pewnego wydarzenia, którego trwałe ślady…
… wywodzą się z taszyzmu. Nazwa od la tache - plama. Jest to abstrakcja niegeometryczna charakteryzująca się spontanicznym rzucaniem na płótno rozcieńczonej farby. Opiera się na wykorzystaniu automatyzmu i przypadkowości. Malarz rzuca, rozpryskuje i wylewa farby z pewnej odległości czy wysokości wykorzystując ich naturalne rozpryski, rozlewiska, smugi i plamy.
Pierwsze próby taszyzmu przypadają na 1947 rok…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)