logistyka dystrybucji

Nasza ocena:

5
Pobrań: 154
Wyświetleń: 1127
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
logistyka dystrybucji - strona 1 logistyka dystrybucji - strona 2 logistyka dystrybucji - strona 3

Fragment notatki:


Logistyka dystrybucji - jeszcze nic na ten temat nie mówiliśmy.
Na dzisiejsze zajęcia proponuję omówienie tematyki: logistyka dystrybucji a marketing oraz podstawowe rozwiązania logistyczne w logistyce (dystrybucji) międzynarodowej. Co to logistyka dystrybucji?
Czy można postawić znak równości między dystrybucją a logistyką dystrybucji? Otóż oczywiście wiele koncepcji, niektóre stwierdzają, że dystrybucja jest elementem logistyki, ale też inne, że przeciwnie, logistyka jest częścią marketingu. Gdybyśmy się zastanowili nad tym, co obejmuje dystrybucja, to są dwa podstawowe rodzaje zadań, procesy:
akwizycja - wszelkie działania mające na celu pozyskanie potencjalnego klienta, dystrybucja fizyczna - procesy czasoprzestrzennej transformacji dóbr z magazynu wyrobów gotowych do finalnego odbiorcy - przypomina definicję logistyki z pierwszych zajęć (procesy czasoprzestrzennej transformacji dóbr) to, co się kryje pod pojęciem dystrybucji fizycznej, jest to logistyka dystrybucji. Czyli dystrybucja w tym podejściu jest pojęciem szerszym od logistyki dystrybucji.
Akwizycja w ogóle w zarządzaniu używana jest w dwóch znaczeniach:
działania mające na pozyskaniu potencjalnego klienta drugie działanie, drugie znaczenie tego pojęcia jest związane z tzw strategią rozwoju zewnętrznego przedsiębiorstwa, jedna ze strategii rozwoju przedsiębiorstwa. Państwo nie mieli zarządzania strategicznego, ale ogólnie schemat strategii przedsiębiorstwa możemy podzielić na... Wtedy przerwało. Zarówno bezpośrednio jak i pośrednio, korzystamy zarówno z usług agentów, ale też z kanału tradycyjnego - hurtowników i detalistów. Są to kanały równoległe, czyli nie jeden typ kanałów dystrybucji, ale w tym samym czasie kilka. Pytanie; jaka powinna być cena produktów w tych różnych kanałach dystrybucji? Nam się może wydawać, że jeśli jest dystrybucja bezpośrednia, czyli brak pośredników i marż zysku, jaką narzucają i chcą realizować, to cena produktu powinna być niższa, ale czy tak jest w rzeczywistości?
Zahaczę tutaj od razu o dystrybucję, zaprezentuję przykładowy kanał bezpośredni: załóżmy, że mamy przedsiębiorstwo wielozakładowe, co to znaczy? Tzn, że przedsiębiorstwo najprawdopodobniej stosuje strategię dywersyfikacji i w każdym zakładzie jest inny produkt wytwarzany. Różnica zakład a przedsiębiorstwo: zakład nie ma osobowości prawnej, a przedsiębiorstwo ma, ale przedsiębiorstwo może być jedno- lub wielozakładowe.
Mamy pięć zakładów, oddziałów, dywizji przedsiębiorstwa, w każdym z nich produkowane coś innego, choć może być ta sama branża, w każdym z nich magazyn wyrobów gotowych, w każdym z tych magazynów wyrobów gotowych przechowywane to, co w zakładzie się produkuje. Jest to pierwszy szczebel w pionowej strukturze dystrybucji bezpośredniej


(…)

…, opakowania, personel transportowy, to wszystko może być nośnikiem reklamy.
W ramach komunikacji z rynkiem mamy dwie strategie: push i pull.
PUSH - strategia pchania, tłoczenia
PULL - z ang. ciągnąć, strategia ssania.
O co tutaj chodzi? Pamiętacie koncepcję łańcucha wartości? W przypadku niektórych sektorów, np. produkcja mydła, szamponów, czekolady.. tam mamy do czynienia z sytuacją, że przedsiębiorstwo…
… zamówienie od wielu klientów, wysyła potem do działu zbytu przedsiębiorstwa, potem dalej składa ono do sfery produkcji, potem do zaopatrzenia, ze potrzebuje komponentów, potem do dostawców... Działania w odwrotnym kierunku, inicjatywa leży ma końcu łańcucha wartości. Gdybyśmy wzięli tą metaforę strzykawki to oznacza to, ze o ile przedtem popychaliśmy do przodu, teraz ciągniemy z powrotem, czyli mamy…
… rozumiana różnorodnie, jako wszystkie formy komunikacji, ale rozumiana jest też wąsko, jako promocja sprzedaży (idziemy do sklepu, a tam informacja, że przy kupnie dwóch szamponów zamiast jednego, to zapłacimy za 1,5 szamponu, to jest promocja). Reklama: ona tylko zachęca do kupna, ale nie jest to związane z gratyfikacjami (w uproszczony sposób). Niezależnie od stosowanej przez przedsiębiorstwo formy…
… asortymentem są obecni w każdym sklepie. Na czym to polegało w przypadku electrolux? Jeśli mają pięć modeli odkurzaczy, każdy w pięciu kolorach, aby każdą sztukę wystawić, to mamy 25 sztuk, jeśli już pierwszego dnia jeden kolor ma szczególne powodzenie, to już go nie będzie, gdy ktoś inny też go chce, ale cała reszta leży nietknięta. Ogólnie pokazuje się więc w sklepie modele, ale jeśli klient wybiera…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz