To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Lock :
Wykształcił się w Oksfordzie
Zajmował wysokie urzędy państwowe
Później także rozwinął pisarstwo
Chciał badać ludzki umysł tak jak się bada ciało
Nie ma wiedzy bez doświadczenia - podobieństwo między teorią Kanta i Locka
Wszelka wiedza wytwarza się na drodze doświadczenia - różnica
Nowy program: Pogląd na człowieka a nie świat Metody: Psychologiczna Genetyczna - natura pojęć na podstawie pochodzenia (dzieci i dzicy - najbardziej ich cenił) Analityczna - wystarczy odnaleźć składniki
Drogi nabycia doświadczenia:
Doświadczanie za pomocą zmysłów świata zewnętrznego
Doświadczanie samego siebie
Elementy filozofii - idee Jedyne punkty wyjścia Rodzaje idei :
Przysługujące rzeczom na stałe (kształt, wielkość)
Własności wtórne (barwa, dźwięk i smak) Idee proste Idee złożone - nie były zbyt ważne dla poznania Krytyka pojęcia substancji - doświadczenie nic nie mówi o naturze substancji
Umysł uznaje trwałość substancji (jest ona wytworem umysłu)
Najwyższy rodzaj poznania - poznanie prawd ogólnych Filozofia praktyczna :
Badania na podstawie psychologii
Reguły etyczne powinny być żywe
Pedagogika - uwzględnienie indywidualności dzieci Państwo :
Podział władz
Znaczenie - poznanie jest najważniejszą droga poznania
2 źródła doświadczenia
Wprowadzenie zasady : Indywidualnego rozwoju Podsumowanie: Empiryzm - zdobywanie wiedzy przez doświadczenie
Cechy metody empirycznej:
Wszystko doświadczane w najprostszej postaci Wiedza tworzy się przez:
Doświadczenie
Umysł czystą kartą, na której doświadczenie można zapisać
Idee złożone - pochodzą z większej ilości doświadczeń, mogą wprowadzać w błąd, bo umysł łączy idee proste
Idee proste - jest to materiał pochodzący z kontaktów z jednym ze zmysłów
Pogląd, którego zwolennikiem był Lock:
Indywidualność jednostki
Lock nie zapisałby się do PiS-u, tylko do partii liberalnej
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)