To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pracownia Podstaw Techniki Cyfrowej i Mikroprocesorowej
Sprawozdanie
Temat: LICZNIKI.
1. Zadanie 1a.
Zaprojektować, zbudować i sprawdzić licznik asynchroniczny liczący modulo 4 w kodzie dwójkowym naturalnym zliczający w przód. Zastosować przerzutniki typu D i bramki.
Tabela prawdy:
Q1 Q2 0
L
L
1
H
L
2
L
H
3
H
H
2. Zadanie 2b.
Zapoznać się z budową i sprawdzić działanie scalonego licznika asynchronicznego 74LS93.
Schemat układu:
Wybór trybu:
wejścia zerowania
wyjścia
MR1 MR2 Q0 Q1 Q2 Q3 H
H
L
L
L
L
L
X
liczenie
X
L
liczenie
H - stan wysoki
L - stan niski
X - bez znaczenia
Tabela prawdy:
Q0 Q1 Q2 Q3 0
L
L
L
L
1
H
L
L
L
2
L
H
L
L
3
H
H
L
L
4
L
L
H
L
5
H
L
H
L
6
L
H
H
L
7
H
H
H
L
8
L
L
L
H
9
H
L
L
H
10
L
(…)
…, zbudować i sprawdzić licznik asynchroniczny liczący modulo 20. Zastosować liczniki scalone i bramki.
Układ scalony '90 może być wykorzystywany jako licznik mod 2. Wówczas wejściem zliczającym jest wejście CP0, a wyjściem tego licznika wyjście Q0. Wykorzystanie licznika jako zliczającego mod 5 wymaga doprowadzenia przebiegów impulsów zliczanych do wejścia CP1, a wyjściami takiego licznika są wyjścia Q1, Q2, Q3. Aby otrzymać licznik mod 20 użyliśmy dwa liczniki scalone 74LS90. Należało wykonać zewnętrzne połączenie wyjścia Q0 drugiego układu scalonego '90 z wejściem CP0 pierwszego licznika scalonego. Następnie wyjście Q0 pierwszego układu z wejściem CP1 pierwszego licznika scalonego. Wejściem licznika jest wówczas CP0 drugiego układu scalonego '90, a wyjściami wyprowadzenia: Q0 drugiego układu scalonego…
… przy wzrastającym zboczu zegara
L
X
X
X
reset (zerowanie)
H
L
X
X
przypisanie
H
H
H
H
liczenie
H
H
L
X
liczenie
H
H
X
L
liczenie
H - stan wysoki
L - stan niski
X - bez znaczenia
Wnioski.
Licznik jest to układ sekwencyjny, służący do zliczania impulsów podawanych na jego wejście zliczające. Oprócz wejścia dla impulsów zliczanych licznik ma zazwyczaj wejście ustawiające jego stan początkowy. Ustawienie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)