To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Levi- Strauss Etnolog wobec kondycji ludzkiej [w:] Spojzenie z oddali , PIW - Warszawa1993 kryterium kondycji ludzkiej (tego czy się jest czlowiekiem) okresla przedmiot badan etnologa/ antropologa ale pomija istotne roznice miedzy ludami a to te roznice przeciez sie bada. L-S c hcąc pokazac rozne definicje w daje się w dygresje, ze: ludy badane przez etnologow przyznaja godność kond. ludzkiej tylko swoim, obcych traktując jak zwierzęta- i to nie tylko ludy pierw: staroz Gr, Chiny, Japonia
A potem przechodzi do pojecia kultury: dla starożytnego humanizmu „kultura” pierw. kojarzona tylko z ta agrarna . Miala za cel doskonalenie dzikiej natury czy to gleby czy to jednostki ludzkiej „lezacej odlogiem” Etnologia na pocz. nie bala się zaliczac badanych ludow do innej kat. niż sami badacze umieszczając je bliżej natury- ( pojecia sauvage - Naturvolkern ) albo poza historia- archaiczne, pierwotne -- jest to swego rodzaju odmawianie im atrybutu będącego wyroznikiem kondycji ludzkiej. I powrot do tematu : od swych pocz. na pocz. XIX do poł. XX etno. szukala sposobow ujednolicenia przedmiotu badan mimo tak jego wielkiego zróżnicowania- L-S postuluje okr wartości ogolnoludzkiech - uniwersalnych- czy li obecnych w każdym człowieku i jeszcze podaje nowy, nieco mglisty sens kultury/cywilizacji - i tu cytat : (ta kultura to)„ poszcz . style zycia - oryginalne, nie dajace się przekazywac, uchwytne w postaci konkr wytworow- technik, obyczajow, instytucji, wierzen- nie zas możliwe zdolności: stylom tym odpowiadaja dajace się badac wartości a nie stwierdzone lub domniemane prawdy” - czyli mamy jakis zbior sposobow zycia, które nie sa uswiadomione ludziom- no bo przeciez nie da się ich, jak L - S wspomniał, przekazywac i to nie jest tożsame z wytworami tych sposobow zycia Np ceramika ani zdolnościami jak zdolność mowy artykul owanej. I na koniec przestrzega przed intuicyjnym głoszeniem prawd w stylu „człowiek jest moralniejszy od zwierzecia” Etno. chcąc znalesc wyroznik kond. ludz. podobnie jak szkola Durkheima (socjobiologia) podaje społeczeństwo . A kultura ? Jeśli jest ogolnoludzka Kultura to czym ona się wyroznia? Jakie ma uniwersalne cechy? A jeśli rozne kultury przez tysiąclecia to jakie ich cechy sa wazne i jak je hierarchizujemy?
L - S cofa się w historii dziejow nauk humanistycznych i podaje przykład : w 1917 etno. amer. Alfred Kroemer zatytulowal swój art . „byt ponadorganiczny ”- rozprawial o Kulturze- tworzyla ona na wzor Bytu (np platońskiego) odrębny porządek rozniacy się od zycia - nawarstwia się i tak zmienia-.- jak rafa koralowa. nawarstwiaja się techniki, obyczaje, idee- wszystko na dorobku poprzednich . o wielu kulturach: etnologia tradycyjnie odpowiada teorią relatywizmu kulturowego.
(…)
… świadomość działań.
Krytyka socjobiologow: sa naiwni i sadza, ze genetyka wyjaśnia kulture, jezyk. Ale moznaby się z nimi zgodzic co do tego, ze należy w sposób powazny zbadac czynniki nabyte i wrodzone jakie maja wpływ na kondycje ludzka.- jest to pierwszorzedna sprawa odkad Antropo fiz czastapila genetyka.
LS postuluje cos odwrotnego: to kultura wpływa na ewolucje! człowiek na zasadzie doboru naturalnego…
…, nieciągłość porządku nadorganicznego, i przeciwstawiaja tym ideom 3 serie faktow: 1odkryto w Afryce narzedzia chlowiekowatych wiec kultura wyprzedza gatunek ludzki (Np kultura aszelska homo erectus- kamienne narzędzia), po drugie dzikie szympansy robia narzędzia i, podobnie jak goryle mogą się nauczyc jezyka podobnego do głuchoniemych ale wykorzystującego kolorowe zetony. zdaniem niektórych obala…
… przetrwanie genow odp za homoseksualizm Wilson twierdzi, ze podstawowa funkcja ludzkiej seksualności jest tworzenie wiezi m osobnikami a potem plodzenie potomstwa. Wiec katolicy, muzul. i zydzi niczego nie zrozumieli- zdaniem W. L-S „jakiz jednak sukces odniosło chrześcijaństwo, jeśli patrzec nan przez pryzmat socjobiologii!”- abstrahujac od prawdziwości czy nieprawdziwości tezy Wilsona to, kontrargument…
… u roznych ludow i się zmieniaja w czasie. Badajmy to, co ona ma niezmiennego, uniwersalnego. STURKTURA!!! Pierwszy wziął się za to Vico (1720). Czy istnieja uniwersalia kultury? Wyróżnił trzy: religia, małżeństwo uwzględniające zakaz kazirodztwa, grzebanie zmarłych. Badajmy dlaczego wierzenia sa rozne i reguly matrymonialne sa rozne. Co do grzebania- albo odsuwanie ich od siebie (pochowek…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)