Lab3 AMPL

Nasza ocena:

3
Pobrań: 112
Wyświetleń: 2065
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Lab3 AMPL - strona 1 Lab3 AMPL - strona 2 Lab3 AMPL - strona 3

Fragment notatki:



Pakiet AMPL
Pakiet AMPL jest narzędziem do rozwiązywania liniowych, nieliniowych i całkowitoliczbowych
zadań programowania matematycznego. W jego skład wchodzą: algebraiczny język modelowania,
różnorodne solwery służące do rozwiązywania modeli programowania matematycznego oraz
okienkowy interfejs użytkownika. Pakiet umożliwia korzystanie z danych zawartych w
zewnętrznych plikach tekstowych (ASCII).

Przygotowanie programu AMPL do pracy
Pakiet AMPL działa w środowisku Windows. Pierwszym krokiem przy korzystaniu z pakietu jest
uruchomienie programu sw z katalogu AMPL, który otwiera okno tekstowe (z symbolem ‘sw:’ —
Scrolling Window — w linii poleceń). W pliku README.SW jest pełny opis poleceń programu
SW. Mona jednak zamiast z SW korzystać z innego okna tekstowego, np. z wiersza poleceń.
W oknie poleceń naley wpisać polecenie ‘ampl’ i nacisnąć Enter. Uruchomienie systemu
AMPL potwierdzane jest zmiana symbolu w linii poleceń na ‘ampl:’. Od tej chwili polecenia są
interpretowane przez program AMPL. Polecenia dla AMPL naley zawsze kończyć średnikiem.
Prace z AMPL kończy się poleceniem ‘quit’ lub ‘end’ (ze średnikiem); następuje wówczas
powrót do okna tekstowego, z którego AMPL został wywołany. Prace w oknie tekstowym kończy
się przez zamkniecie okna, a w przypadku programu SW take poleceniem CTRL+Z.

Laboratorium WDEC  Instrukcja AMPL  v1/2008 
Laboratorium WDEC 
 
Opis posługiwania się pakietem AMPL 
 
Adam Krzemienowski, Grzegorz Płoszajski 
Instytut Automatyki i Informatyki Stosowanej 
Politechnika Warszawska 
 Pakiet AMPL 
Pakiet AMPL jest narzędziem do rozwiązywania liniowych, nieliniowych i całkowitoliczbowych zadań programowania matematycznego. W jego skład wchodzą: algebraiczny język modelowania, ró norodne solwery słu ące do rozwiązywania modeli programowania matematycznego oraz okienkowy interfejs u ytkownika. Pakiet umo liwia korzystanie z danych zawartych w zewnętrznych plikach tekstowych (ASCII). 
 Przygotowanie programu AMPL do pracy 
Pakiet AMPL działa w środowisku Windows. Pierwszym krokiem przy korzystaniu z pakietu jest uruchomienie programu sw z katalogu AMPL, który otwiera okno tekstowe (z symbolem ‘sw:’ — Scrolling Window — w linii poleceń). W pliku README.SW jest pełny opis poleceń programu SW. Mo na jednak zamiast z SW korzystać z innego okna tekstowego, np. z wiersza poleceń. 
W oknie poleceń nale y wpisać polecenie ‘ampl’ i nacisnąć Enter. Uruchomienie systemu AMPL potwierdzane jest zmianą symbolu w linii poleceń na ‘ampl:’. Od tej chwili polecenia są interpretowane przez program AMPL. Polecenia dla AMPL nale y zawsze kończyć średnikiem. 
Pracę z AMPL kończy się poleceniem ‘quit’ lub ‘end’ (ze średnikiem); następuje wówczas powrót do okna tekstowego, z którego AMPL został wywołany. Pracę w oknie tekstowym kończy się przez zamknięcie okna, a w przypadku programu SW tak e poleceniem CTRL+Z. 
 Wstępne sprawdzenie działania AMPL 
Mo na sprawdzić, czy program działa, wpisując następującą sekwencję poleceń: 
ampl model models\diet.mod; data models\diet.dat; solve; 
Powinien pojawić się napis: 
MINOS 5.5: optimal solution found. 6 iterations, objective 88.2 
W przypadku rozwiązywania zadań ze zmiennymi całkowitoliczbowymi zamiast solvera MINOS nale y u yć solvera CPLEX. W tym celu nale y wydać polecenie: 
option solver cplex; 
W odpowiedzi na wydane następnie polecenie ‘solve’ powinien się teraz pojawić komunikat: 
CPLEX 11.2.0: optimal solution; objective 88.2 0 simplex iterations (0 in phase I

(…)

…’ powinien się teraz pojawić komunikat:
CPLEX 11.2.0: optimal solution; objective 88.2
0 simplex iterations (0 in phase I)
1
Laboratorium WDEC
Instrukcja AMPL v1/2008
W podobny sposób mo na zmienić solwer na LPSOLVE lub z powrotem na MINOS.
Język AMPL
Język AMPL (A Mathematical Programming Language) jest algebraicznym językiem modelowania
problemów programowania liniowego, nieliniowego lub całkowitoliczbowego. Poni ej…
… zmiennych,
funkcję celu, ograniczenia w postaci wyra eń, zbiory indeksów (opcjonalnie).
Ogólne zasady konstruowania modelu są następujące:
-
ka de wyra enie musi być zakończone średnikiem: `;’,
-
komentarze muszą zaczynać się od znaku: #,
-
wszystkie zmienne są domyślnie traktowane jako ciągłe,
-
do konstrukcji wyra eń są u ywane operatory: *, /, -, +
-
kolejność wykonywania działań arytmetycznych
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz