FUNKCJA PUTS 67 (bez przejścia do nowej linii). Na liście argumentów możemy mieszać ze sobą zmienne różnych typów, liczby, napisy itp. w dowolnej liczbie. Funkcja printf przyjmie ich tyle, ile tylko napiszemy. Należy uważać, by nie pomylić się w formatowaniu: int i = 5; printf("%i %s %i", 5, 4, "napis"); /* powinno być: "%i %i %s" */ Przy włączeniu ostrzeżeń (opcja -Wall lub -Wformat w GCC) kompilator powinien nas ostrzec, gdy format nie odpowiada podanym elementom. NajczÄstsze użycie printf(): ⢠printf(%i, i); gdy i jest typu int; zamiast %i można użyÄ %d ⢠printf(%f, i); gdy i jest typu float lub double ⢠printf(%c, i); gdy i jest typu char (i chcemy wydrukowaÄ znak) ⢠printf(%s, i); gdy i jest napisem (typu char*) Funkcja printf() nie jest żadnÄ
specjalnÄ
konstrukcjÄ
jÄzyka i ÅaÅcuch formatujÄ
cy może byÄ podany jako zmienna. W zwiÄ
zku z tym możliwa jest np. taka konstrukcja: #include int main(void) { char buf[100]; scanf("%99s", buf); /* funkcja wczytuje tekst do tablicy buf */ printf(buf); return 0; } Program wczytuje tekst, a nastÄpnie wypisuje go. Jednak ponieważ znak procentu jest traktowany w specjalny sposób, toteż jeżeli na wejÅciu pojawi siÄ ciÄ
g znaków zawierajÄ
cy ten znak mogÄ
siÄ staÄ różne dziwne rzeczy. MiÄdzy innymi z tego powo- du w takich sytuacjach lepiej używaÄ funkcji puts() lub fputs() opisanych niżej lub wywoÅania: printf(%s, zmienna);. WiÄcej o funkcji printf() Funkcja puts Funkcja puts() przyjmuje jako swój argument ciÄ
g znaków, który nastÄpnie bez- myÅlnie wypisuje na ekran koÅczÄ
c go znakiem przejÅcia do nowej linii. W ten sposób, nasz pierwszy program mogli byÅmy napisaÄ w ten sposób: #include int main(void) { puts("Hello world!"); return 0; }
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)