60 ROZDZIAŁ 9. INSTRUKCJE STERUJĄCE #include int main() { int i; for(i=1; i=1; i--){ printf("%d", i); } return 0; } Po analizie powyższego kodu, początkujący programista może stwierdzić, że pę- tla wypisze 123454321. Stanie się natomiast inaczej. Wynikiem działania powyższego programu będzie ciąg cyfr 12345654321. Pierwsza pętla wypisze cyfry “12345”, lecz po ostatnim swoim obiegu pętla for (tak jak zwykle) zinkrementuje zmienną i. Gdy druga pętla przystąpi do pracy, zacznie ona odliczać począwszy od liczby i=6, a nie 5. By spowodować wyświetlanie liczb o 1 do 5 i z powrotem wystarczy gdzieś między ostatnim obiegiem pierwszej pętli for a pierwszym obiegiem drugiej pętli for zmniejszyć wartość zmiennej i o 1. Niech podsumowaniem będzie jakiś działający fragment kodu, który może obliczać wartości kwadratów liczb od 1 do 10. #include int main () { int a; for (a=1; a
(…)
… kodu, który może obliczać
wartości kwadratów liczb od 1 do 10.
#include <stdio.h>
int main ()
{
int a;
for (a=1; a<=10; ++a) {
printf ("%d\n", a*a);
}
return 0;
}
W kodzie źródłowym spotyka się często inkrementację i++. Jest to zły zwyczaj,
biorący się z wzorowania się na nazwie języka C++. Post-inkrementacja i++ powoduje,
że tworzony jest obiekt tymczasowy, który jest zwracany jako wynik operacji…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)