TYPY ZMIENNYCH 37 ( rzutowanie ) jednej zmiennej na inną zmienną. Rzutowanie zostanie opisane później, w rozdziale Operatory. Istnieją wbudowane i zdefiniowane przez użytkownika typy danych. Wbudowane typy danych to te, które zna kompilator, są one w nim bezpośrednio “zaszyte”. Można też tworzyć własne typy danych, ale należy je kompilatorowi opisać. Więcej informacji znajduje się w rozdziale Typy zÅożone. W jÄzyku C wyróżniamy 4 podstawowe typy zmiennych. SÄ
to: char â jednobajtowe liczby caÅkowite, sÅuży do przechowywania znaków; int - typ caÅkowity, o dÅugoÅci domyÅlnej dla danej architektury komputera; ï¬oat â typ zmiennopozycyjny (4 bajty 6 miejsc po przecinku); double â typ zmiennopozy- cyjny podwójnej precyzji (8 bajtów 15 miejsc po przecinku); Typy zmiennoprzecinkowe zostaÅy dokÅadnie opisane w IEEE 754. int Ten typ przeznaczony jest do liczb caÅkowitych. Liczby te możemy zapisaÄ na kilka sposobów: ⢠System dziesiÄtny 12 ; 13 ; 45 ; 35 itd ⢠System ósemkowy (oktalny) 010 czyli 8 016 czyli 8 + 6 = 14 019 BÅÄD System ten operuje na cyfrach od 0 do 7. Tak wiec 9 jest niedozwolona. Jeżeli chcemy użyÄ takiego zapisu musimy zaczÄ
Ä liczbÄ od 0. ⢠System szesnastkowy (heksadycemalny) 0x10 czyli 1*16 + 0 = 16 0x12 czyli 1*16 + 2 = 18 0xff czyli 15*16 + 15 = 255 W tym systemie możliwe cyfry to 0...9 i dodatkowo a, b, c, d, e, f, które oznaczajÄ
10, 11, 12, 13, 14, 15. Aby użyÄ takiego systemu musimy poprzedziÄ liczbÄ ciÄ
giem 0x. WielkoÅÄ znaków w takich literaÅach nie ma znaczenia. ï¬oat Ten typ oznacza liczby zmiennoprzecinkowe czyli uÅamki. IstniejÄ
dwa sposoby zapisu: ⢠System dziesiÄtny 3.14 ; 45.644 ; 23.54 ; 3.21 itd ⢠System ânaukowyâ â wykÅadniczy
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)