24 ROZDZIAŁ 5. PIERWSZY PROGRAM int main (void) { int oznacza, że funkcja zwróci (tzn. przyjmie wartość po zakończeniu) liczbę całko- witą — w przypadku main będzie to kod wyjściowy programu; main to nazwa funkcji, w nawiasach umieszczamy parametry programu. Na tym etapie parametry programu nie będą nam potrzebne ( void oznacza brak parametrów). Używa się ich do odczyty- wania argumentów linii polecenia, z jakimi program został uruchomiony. Kod funkcji umieszcza się w nawiasach klamrowych { i }. Wewnątrz funkcji należy wpisać poniższy kod: printf("Hello World!"); return 0; Wszystkie polecenia kończymy średnikiem. return 0; określa wartość jaką zwróci funk- cja (program); Liczba zero zwracana przez funkcję main() oznacza, że program zakoń- czył się bez błędów; błędne zakończenie często (choć nie zawsze) określane jest przez liczbę jede n2. Funkcję main kończymy nawiasem klamrowym zamykającym. Twój kod powinien wyglądać jak poniżej: #include int main (void) { printf ("Hello World!"); return 0; } Teraz wystarczy go tylko skompilować i uruchomić. Rozwiązywanie problemów Jeśli nie możesz skompilować powyższego programu, to najprawdopodobniej po- pełniłeś literówkę przy ręcznym przepisywaniu go. Zobacz też instrukcje na temat używania kompilatora. Może też siÄ zdarzyÄ, że program skompiluje siÄ, uruchomi, ale jego efektu dziaÅania nie bÄdzie widaÄ. Dzieje siÄ tak, ponieważ nasz pierwszy program po prostu wypisu- je komunikat i od razu koÅczy dziaÅanie, nie czekajÄ
c na reakcjÄ użytkownika. Nie jest to problemem, gdy program jest uruchamiany z konsoli tekstowej, ale w innych przypadkach nie widzimy efektów jego dziaÅania. JeÅli korzystasz ze Zintegrowanego Årodowiska Programistycznego (ang. IDE), mo- żesz zaznaczyÄ, by nie zamykaÅo ono programu po zakoÅczeniu jego dziaÅania. Innym sposobem jest dodanie instrukcji, które wstrzymywaÅyby zakoÅczenie programu. Moż- na to zrobiÄ dodajÄ
c przed liniÄ
z return kod (wraz z okalajÄ
cymi klamrami): 2Jeżeli chcesz mieÄ pewnoÅÄ, że twój program bÄdzie dziaÅaÅ poprawnie również na platformach, gdzie 1 oznacza poprawne zakoÅczenie (lub nie oznacza nic), możesz skorzystaÄ z makr EXIT SUCCESS i EXIT FAILURE zdeï¬niowanych w pliku nagÅówkowym stdlib.h.
(…)
… 24
ROZDZIAŁ 5. PIERWSZY PROGRAM
int main (void)
{
int oznacza, że funkcja zwróci (tzn. przyjmie wartość po zakończeniu) liczbę całkowitą — w przypadku main będzie to kod wyjściowy programu; main to nazwa funkcji,
w nawiasach umieszczamy parametry programu. Na tym etapie parametry programu
nie będą nam potrzebne (void oznacza brak parametrów). Używa się ich do odczytywania argumentów linii polecenia, z jakimi program został uruchomiony.
Kod funkcji umieszcza się w nawiasach klamrowych { i }.
Wewnątrz funkcji należy wpisać poniższy kod:
printf("Hello World!");
return 0;
Wszystkie polecenia kończymy średnikiem. return 0; określa wartość jaką zwróci funkcja (program); Liczba zero zwracana przez funkcję main() oznacza, że program zakończył się bez błędów; błędne zakończenie często (choć…
… również na platformach,
gdzie 1 oznacza poprawne zakończenie (lub nie oznacza nic), możesz skorzystać z makr EXIT SUCCESS
i EXIT FAILURE zdefiniowanych w pliku nagłówkowym stdlib.h.
…
… 24
ROZDZIAŁ 5. PIERWSZY PROGRAM
int main (void)
{
int oznacza, że funkcja zwróci (tzn. przyjmie wartość po zakończeniu) liczbę całkowitą — w przypadku main będzie to kod wyjściowy programu; main to nazwa funkcji,
w nawiasach umieszczamy parametry programu. Na tym etapie parametry programu
nie będą nam potrzebne (void oznacza brak parametrów). Używa się ich do odczytywania argumentów linii…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)