Kotrola - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 462
Wyświetleń: 1225
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kotrola - wykład - strona 1 Kotrola - wykład - strona 2

Fragment notatki:

KONTROLA
Pojęcie kontroli i jej etapy
W polskiej literaturze przyjmuje się wąską definicję kontroli.
Kontrola jest to stwierdzenie stanów rzeczywistych, porównanie z stanami planowanymi, formułowanie zaleceń.
Rozróżnia się pojęcie kontroli i nadzoru. Z pojęciem nadzoru pojawia się możliwość stosowania środków władczych.
Rodzaje kontroli
ze względu na fazę procesu, którego kontrola dotyczy:
kontrola perspektywna (kontrola poprzedzająca proces) koncentruje się na sprawdzeniu przygotowań;
kontrola bieżąca (kontrola w trakcie procesu) - proces opiera się na informacjach z komórek organizacyjnych, a stwierdzenie odchyleń powinno uruchomić działania zmierzające do ich likwidacji;
kontrola retrospektywna (kontrola następcza) - podsumowanie dokonanych działań po ich zakończeniu; wyniki tej kontroli są przesłanką do oceny organizacji układu kierującego oraz oceny trafności strategii.
W ujęciu amerykańskim istnieje kontrola wstępna, sterująca, końcowa (akceptująca bądź odrzucająca).
ze względu na usytuowanie kontroli:
kontrola zewnętrzna usytuowana na zewnątrz organizacji, nie podległa szefom organizacji (również tzw. „kontrola przez klienta”);
kontrola wewnętrzna - kierownicza lub funkcjonalna (funkcjonalna jest wykonywana przez komórki funkcjonalne).
kontrola bezpośrednia (samokontrola) pracownik sam kontroluje swoje działania w zakresie wykonywanego zadania, kiedy zwierzchnik nie jest w stanie sprawować kontroli.
Techniki kontroli menedżerskiej (sprawowanej przez przełożonego):
Obchód - codzienny kontakt z wszystkimi podwładnymi. Są to krótkie, ale kilkakrotne obecności przełożonego w miejscu pracy.
Inwigilacja (czuwanie od łac. „invigilo” - czuwam) ograniczenie samej interwencji kierowniczej. Polega na dyskretnej, ale systematycznej obserwacji pracy podwładnych. Inwigilacja motywuje podwładnych, gdyż wiedzą, że są obserwowani, ale nie obawiają się szczególnej represji.
Kontrola strategiczna oparta jest na przekonaniu, że aby dobrze funkcjonować nie ma potrzeby kontrolowania wszystkiego i wszystkich, a bardziej efektywna jest kontrola wyselekcjonowanych obszarów strategicznych (kontrola jest prowadzona w punktach strategicznych):
technika ABC - przyjmuje się się, że wszystkie czynniki można podzielić na A - najważniejsze, B - ważne, C - o znaczeniu marginalnym;
analiza Pareto (reguła 20 na 80) - 20% przyczyn powoduje 80% skutków, np. 20% klientów przynosi 80% obrotów.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz