Koncepcje psychologiczne

Nasza ocena:

3
Pobrań: 252
Wyświetleń: 1967
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Koncepcje psychologiczne - strona 1

Fragment notatki:

Jest on opracowaniem wykładów mgr Małgorzaty Godlewskiej z przedmiotu psychologia. Opisano w nim założenia takich koncepcji jak: behawioryzm, koncepcja poznawcza, koncepcja humanistyczna, koncepcja psychodynamiczna. W treści opracowania przybliżono następujące wątki: założenia behawioryzmu, przedstawiciele behawioryzmu, warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne, generalizacje bodźca, konsekwencje stosowania kar, procedury nagradzania, założenia koncepcji poznawczej, przedstawiciele koncepcji poznawczej, struktury poznawcze, rodzaje wiedzy, filtr informacyjny, deficyt informacyjny, deprywacja sensoryczna, metabolizm informacyjny, przeciążenie informacyjne, myślenie twórcze, przyczyny twórczości, rodzaje wartości, emocje, frustracja, założenia koncepcji humanistycznej, przedstawiciele koncepcji humanistycznej, Rogers – terapia skoncentrowana na kliencie, koncepcja Maslowa, logoterapia Francla, krytyczne podejście do koncepcji humanistycznej, założenia koncepcji psychodynamicznej, modele osobowości, mechanizmy obronne, stadia rozwoju psychoseksualnego, pojęcie konfliktu, lęk neurotyczny.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

(…)

… zachowaniem,
w żaden sposób nie wpływają na człowieka.
2. Przedstawiciele behawioryzmu:
Watson (ojciec behawioryzmu), Pawłow, Hull, Skinner, Tolman, Thorndeik.
3. Warunkowanie klasyczne
to uczenie się znaczenia jakiegoś pierwotnie obojętnego bodźca dzięki temu, że
systematycznie poprzedza on jakiś bodziec, który znaczenie już ma.
I etap
Pożywienie
(bodziec bezwarunkowy)

Ślinienie się
(reakcja)
II etap
Dzwonek
+
(bodziec obojętny)

Ślinienie się
(reakcja)

Ślinienie się
(reakcja)
Pożywienie
(bodziec bezwarunkowy)
III etap
Dzwonek
(bodziec bezwarunkowy)
Warunkowanie instrumentalne
Uczenie się znaczenia jakiejś pierwotnie obojętnej reakcji dzięki temu, ze po niej pojawia się
jakiś pożądany stan rzeczy (wzmocnienie pozytywne, nagroda), albo unikamy czegoś
niepożądanego(wzmocnienie negatywne, kara).
4…

uważa się nagłe zachowanie antyspołeczne - jest to reakcja rozładowania impulsów id.

… proporcji – w tym przypadku zmienia się liczba reakcji, po
których następuje wzmocnienie (w grze losowej przeciętnie co 10 los wygrywa jednak
gracz może wygrać już za pierwszym razem albo dopiero za 100). Rozkład o
zmiennych proporcjach jest najbardziej efektywny, gdyż ludzie pracują na
wytężonych obrotach i żyją jakby „w nadziei” że wcześniej czy później zostaną
nagrodzeni. Np. naukowiec pracujący…
…, identyfikacja seksualna, aktywność
autoerotyczna,
– w fazie tej występuje duże zainteresowanie płcią i różnicami płci, objawia się to np.
zabawą w lekarza,
– faza ta jest bardzo ważna w identyfikacji płci,
– w tej fazie występuje kompleks Edypa i Elektry,
– zafiksowanie prowadzi to wytworzenia cech: agresywności i zuchwałości.
Latencji(6-12lat)
– wyciszenie zachowań seksualnych i skupienie się na nauce…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz