Komunikacja interpersonalna- 18.10.2012r.
Do 18 miesića życia dziecko produkuje pewne zachowania odruchowe hipokamp - magazynuje się w tym ośrodku pamięć, uruchamia się koło 18 miesiąca życia, wcześniej dziecko się warunkuje, poznajemy, że dziecko ma hipokampa w momencie kiedy zaczyna się uczyć, przypominać sobie, czyli od 2 roku życia możemy uczyć norm społecznych, pojawia się tata, który ma uczyć wzorców, mama ma inną funkcję ;)
kluczowe są 3 pierwsze lata, zostają objęte amnezją dziecięcą, ale jakieś zachowania się pojawiają, potem już do śmierci się uczymy, warunkujemy, mamy traumy, wypadki itd. terapia - uświadamianie, wgląd w umysł, na to, jak rozumiemy rzeczywistość, terapeuta modyfikuje nową ścieżkę neuronalną, nie taką, która wzbudza automatyzm, fobia - każda fobia może być mechanizmem obronnym
jedyne ścieżki, które mogą się regenerować, to te w mózgu, z dobrą komunikacją międzyludzką mamy do czynienia, kiedy ludzie potrafią się porozumieć w efekcie występują wzajemne oddziaływania zwrotne (ludzie sprawdzają, proszą o wyjaśnienia, przekazują sobie własne interpretacje, eliminują zakłócenia)
komunikowanie interpersonalne umożliwia nawiązanie potrzeb społecznych między ludźmi, zaspokajając rozmaite ich potrzeby:
afiliacyjne
wpływu i kontroli
prestiżu u szacunku
bezpieczeństwa - te potrzeby nigdy nie znikają, mało kto dociera do samorealizacji
komunikacja chroni człowieka przed szkodliwą dla niego izolacją społeczną samorealizacja - mamy tylko potrzebę pójść do pustelni i grać na skrzypcach, nieczego nam nie trzeba
komuniacja interpersonalna to kontakt, który zdarza siię wówczas, gdy każda z zaangażowanych osób mówi i słucha w sposób maksymalizujący to, co osobiste
komunikacja bezosobowa- kilent w sklepie spożywczym
… wykładowca i zaangażowany student
komunikacja interpersonalna- obie strony mocno zaangażowane, słuchające się nawet jeśli się ze sobą nie zgadzają
KOMUNIKOWANIE JAKO PRZEKAZ
wzajemne przekazywanie informacji, umiejętności, pojęć, uczuć itp. za pomocą symboli stworzonych przez słowa, dźwięki, obrazy, dotyk
KOMUNIKOWANIE JAKO ROZUMIENIE
rozumiemy innych i sami staramy się być zrozumiani, doprowadzenie do wspólnego rozumienia treści
KOMUNIKOWANIE JAKO WYMIANA
dzielenie się znaczeniami za pośrednictwem przekazywania symbolicznych komunikatów, wymiana znaczeń między ludźmi jest możliwa wtedy kiedy mają o ni wspólne sposoby postrzegania, postawy, pragnienia jak powstaje postawa? bodziec -odbiór zmysłami - uderzenie w ośrodek emocji - powstaje odczucie - myślenie o bodźcu - podejmowanie racjonalnej decyzji - zachowanie, działanie w związku z tym co się wydarzyło
(…)
… NIE JEST JEDNOZNACZNYM KOMUNIKATEM (ZA WYJĄTKIEM EMBLEMATÓW).
szanse na trafną oceną mamy wtedy kiedy bieżemy pod uwagę pełen kontekst
Kanały komunikacji niewerbalnej:
mimika, gesty, postawa, ton, dystans
…
… osób
CELE I RODZAJE KOMUNIKOWANIA
informowanie (informacyjne)
wyrażanie uczuć (emocjonalne)
pobudzanie wyobraźni ( perswazyjne)
zachowywanie rytuału (kulturowe)
KOMUNIKAT:
KANAŁY W KOMUNIKACJI:
AKUSTYCZNY: werbalny, wokalny, parajęzyk
WIZUALNY = komunikacja niewerbalna
KONTEKST:
otoczenie i warunki w jakih odbywa się proces komunikacji
wszystko co nie wchodzi w skład wypowiedzi, lecz umożliwia…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)