To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Jednostki ładunkowe
J. ładunkowa - określona ilość ładunku zestawionego w jedną całość przy wykorzystaniu pomocniczych środków wiążących lub urządzeń transportowych. Powinna umożliwić pełną mechanizację przeładunków. Podział
palety - platforma ładunkowa o 1 lub 2 płytach, z których jedna jest przeznaczona do przyjęcia ładunku. Wysokość palety jest zredukowana do niezbędnego minimum, umożliwiającego manipulowanie, transportowanie, piętrzenie i rozpiętrzanie z użyciem wózków jezdniowych podnośnikowych, bądź innych urządzeń wyposażonych w widły. Palety ze względu na formę konstrukcyjną dzielimy na: płaskie jednopłytowe lub dwupłytowe: dwuwejściowe, czterowejściowe
skrzyniowe słupkowe
płaskie z nadstawkami
specjalne
Ze względu na przeznaczenie:
wielokrotnego użytku
jednorazowe
Podstawową, zunifikowaną i uprzywilejowaną w skali międzynarodowej jest paleta płaska, drewniana, czterowejściowa, bez skrzydeł o wymiarach 800x1200x144 mm o masie własnej ok. 25kg, ładowności 1000 kg i wytrzymałości na spiętrzanie 4100kg.(W skali światowej występuje także paleta o wymiarach 1000x1200x144mm).
Drugim typem zunifikowanym w skali europejskiej jest paleta skrzyniowa siatkowa o wymiarach 835x1240x970 mm. pakiety - jednostka ładunkowa:
złożona co najmniej z dwóch sztuk tego samego rodzaju ładunku zestawiona bez użycia tradycyjnej palety lub kontenera w sposób zapewniający trwałość jej formy i masy na całej drodze przewozu
przeznaczona do zmechanizowanego przeładunku widłami wózka podnośnikowego lub haka suwnicy bądź żurawia
o masie w miarę możności dostosowanej do szeregu udźwigów urządzeń ładunkowych
o wymiarach umożliwiających racjonalne wykorzystanie powierzchni i przestrzeni ładunkowej środków przewozowych.
kontenery - specjalnie wyposażona znormalizowana i przystosowana do piętrzenia jednostka ładunkowa bez nóg podporowych, przeznaczona do przewozu ładunków, która może być przeładowywana zarówno poziomo jak i pionowo. Pod względem wielkości kontenery dzieli się na:
małe o max masie brutto do 2500kg
średnie o max masie brutto 2500 do 10000kg
wielkie o max masie brutto powyżej 10000kg
Spośród kontenerów małych najbardziej rozpowszechnione są k. skrzyniowe na kółkach o wymiarach 1890x995x1660mm - wyposażone są one we własny układ jezdny co ułatwia przemieszczanie. Oprócz kontenerów małych używane są także k. specjalizowane o konstrukcji i wyposażeniu dostosowanym do rodzaju przewożonego ładunku i technologii obsługi na terenie użytkownika, np. k. elastyczne. Kontenery średnie(tzw serii 3) są przystosowane zarówno do przeładunku za pomocą suwnic/żurawi jak i wózków widłowych - można je przewozić pojazdami drogowymi uniwersalnymi i odkrytymi wagonami-platformami.
(…)
… w naroża zaczepowe, stanowiące podstawowy element konstrukcji szkieletu kontenera(możliwość sprzęgania z maszynami roboczymi), mogą być również wyposażone w kieszenie do wideł wózków podnośnikowych i rowki manipulacyjne do przeładunku z użyciem kleszczy. Nadwozia wymienne - wyposażone w dolne elementy zaczepowe na wzór naroży zaczepowych. Przeładunek odbywa się z użyciem dźwignicy wyposażonej w spreder kleszczowy lub zawiesie linowe specjalnej konstrukcji. Pod względem konstrukcji dzielimy je na: symetryczne - (elementy zaczepowe są rozmieszczone w podstawie symetrycznie w stosunku do osi poprzecznej nadwozia wymiennego)
niesymetryczne - (elementy zaczepowe są rozmieszczone niesymetrycznie).
Naczepy siodłowe - częściowo opiera się o pojazd silnikowy, a częściowo na własnych kołach. Dwa rodzaje naczep:
Naczepy siodłowe przystosowane do przewozu kolejowego na wagonach kieszeniowych
Naczepy siodłowe bimodalne przystosowane do przewozu kolejowego na specjalnych wózkach systemu bimodalnego. Naczepy takie muszą mieć zawieszenie pneumatyczne z możliwością zwiększonego uniesienia i zablokowania kół w pozycji uniesionej oraz możliwość sprzęgnięcia z adapterem wózka kolejowego. Pojemniki transportowe - ACTS…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (1)
Dawid napisał(a):
2018-12-19 07:29:51
świetne !