To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykład IV - 15.03.2011 TRAKTATY RZYMSKIE Wspólnotowa polityka konkurencji: Jest to ważna polityka. Zapewnia równośd działania wszystkich podmiotów. Ta polityka ma dwa aspekty: aspekt mikroekonomiczny i aspekt makroekonomiczny. Kierowana jest do przedsiębiorstw i do paostw. Chodzi o zapewnienie równych zasad konkurencji. Reguły konkurencji UE: Kierowane są do przedsiębiorców: 1. Zakaz porozumieo między przedsiębiorstwami (nie mogą zawierad tzw. zmów cenowych) - porozumienia dotyczą tylko i wyłącznie takich przedsięwzięd, który ma wpływ na działanie całej wspólnoty. 2. Zakaz nadużywania pozycji dominującej - w wielu branżach mamy do czynienia z quasi-monopolistą, ustanawia on ceny, które dla klientów nie są korzystne. 3. Przeciwdziałanie nadmiernej koncentracji - zakaz nadmiernego tworzenia się fuzji. Kiedy mówimy o pomocy publicznej, możemy mówid o innych zasadach. Kierowane są one do paostw! Zakazana pomoc publiczna: Cztery warunki do jej stwierdzenia (muszą byd spełnione kumulatywnie): 1. Jest to wszelka pomoc udzielana przez paostwo, 2. Selektywny charakter, 3. Zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji, 4. Wpływa na wymianę handlową między paostwami członkowskimi. Od tych zasad generalnych istnieją pewne wyjątki: 1. Pomoc dozwolona: - O charakterze socjalnym, - Dla usunięcia skutków klęsk żywiołowych lub innego typu wydarzeo. 2. Pomoc dopuszczalna: - Regionalna - pomoc słabszym regionom, - Sektorowa - dla sektorów o szczególnym znaczeniu (np. PKP, górnictwo), - Horyzontalna - pomoc sektorowa musi byd horyzontalna; musi dotyczyd wszystkich podmiotów w tej branży. Polityka transportowa: Nie określono celów i zasad co do tej polityki. Weszła w życie dopiero w latach '70. Dwa aspekty: 1. Aspekt infrastrukturalny, 2. Aspekt koordynacji systemów transportowych - istnieje 11 różnych systemów w kolejnictwie, który umożliwiają sprawne przemieszczanie się pociągów; systemy dróg i autostrad nie są jednakowe w każdym kraju. Dlaczego tak się stało: - Duże różnice geograficzne i społeczno-gospodarcze - różnice w wydatkach budżetowych, - Wspólny rynek transportowy od 1993 roku, pełna liberalizacja od 2004 roku. Wspólny rynek Polityka walutowa: Po pierwszym etapie integracji, zaczęła byd bardzo ważna. Wyróżniono dwa krwioobiegi - wspólny transport i wspólna waluta. W 1979 utworzono Europejski System Walutowy oraz wprowadzono tzw. Węża walutowego . Wąż walutowy - ustalono poziom kursu centralnego i pasmo wahao w stosunku do kursu centralnego. Marża wahao wynosiła
(…)
… barier przeszkadzających w utworzeniu jednolitego rynku,
- Działania:
- Przygotowania przez Komisję Europejską tzw. Białej Księgi w 1985 (zbiór aktów prawnych, które muszą zostad
przyjęte, aby osiągnąd wyższy poziom integracji) - przygotowano 285 aktów prawnych (głównie dyrektywy).
- Reforma traktatów założycielskich Wspólnot, w tym głównie traktatu Rzymskiego - Jednolity Akt Europejski,
Amsterdam, 1…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)