Integracja Europejska - wykład 4

Nasza ocena:

5
Pobrań: 392
Wyświetleń: 1218
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Integracja Europejska - wykład 4 - strona 1

Fragment notatki:


Wykład IV - 15.03.2011 TRAKTATY RZYMSKIE Wspólnotowa polityka konkurencji: Jest to ważna polityka. Zapewnia  równośd działania  wszystkich  podmiotów. Ta polityka ma dwa aspekty:  aspekt  mikroekonomiczny  i aspekt makroekonomiczny.  Kierowana jest do przedsiębiorstw  i do paostw. Chodzi o zapewnienie  równych  zasad konkurencji. Reguły konkurencji UE: Kierowane są do przedsiębiorców: 1.  Zakaz porozumieo  między  przedsiębiorstwami  (nie mogą zawierad tzw. zmów cenowych)  - porozumienia  dotyczą tylko i  wyłącznie takich przedsięwzięd,  który ma wpływ  na działanie  całej wspólnoty.  2.  Zakaz nadużywania  pozycji dominującej  - w wielu branżach  mamy  do czynienia  z quasi-monopolistą,  ustanawia on ceny,  które dla klientów nie są korzystne. 3.  Przeciwdziałanie  nadmiernej  koncentracji  - zakaz nadmiernego  tworzenia  się fuzji. Kiedy mówimy  o pomocy publicznej,  możemy  mówid o innych  zasadach. Kierowane  są one do paostw! Zakazana pomoc publiczna: Cztery warunki  do jej stwierdzenia  (muszą  byd spełnione  kumulatywnie): 1.  Jest to wszelka pomoc udzielana  przez  paostwo, 2.  Selektywny  charakter, 3.  Zakłóca lub grozi zakłóceniem  konkurencji, 4.  Wpływa na wymianę  handlową  między  paostwami  członkowskimi. Od tych zasad generalnych  istnieją  pewne  wyjątki: 1. Pomoc dozwolona: - O charakterze  socjalnym, - Dla usunięcia  skutków klęsk żywiołowych  lub  innego  typu  wydarzeo. 2. Pomoc dopuszczalna: - Regionalna - pomoc słabszym  regionom, - Sektorowa - dla sektorów o szczególnym  znaczeniu  (np.  PKP,  górnictwo), - Horyzontalna - pomoc sektorowa musi  byd horyzontalna;  musi dotyczyd wszystkich  podmiotów  w tej branży.  Polityka transportowa: Nie określono celów i zasad co do tej polityki.  Weszła w życie dopiero w latach '70. Dwa aspekty: 1. Aspekt infrastrukturalny, 2. Aspekt koordynacji  systemów transportowych  - istnieje  11 różnych systemów  w kolejnictwie,  który umożliwiają  sprawne  przemieszczanie  się pociągów; systemy  dróg i autostrad nie są jednakowe  w każdym  kraju. Dlaczego tak się stało: - Duże różnice  geograficzne i społeczno-gospodarcze  - różnice  w wydatkach budżetowych, - Wspólny rynek  transportowy  od 1993  roku,  pełna  liberalizacja od 2004 roku. Wspólny  rynek  Polityka walutowa: Po pierwszym  etapie integracji,  zaczęła byd bardzo ważna. Wyróżniono dwa  krwioobiegi  -  wspólny  transport  i wspólna waluta. W 1979  utworzono Europejski  System  Walutowy oraz wprowadzono  tzw.  Węża walutowego . Wąż walutowy - ustalono poziom kursu  centralnego  i pasmo wahao  w stosunku  do kursu  centralnego.  Marża wahao wynosiła 

(…)

… barier przeszkadzających w utworzeniu jednolitego rynku,
- Działania:
- Przygotowania przez Komisję Europejską tzw. Białej Księgi w 1985 (zbiór aktów prawnych, które muszą zostad
przyjęte, aby osiągnąd wyższy poziom integracji) - przygotowano 285 aktów prawnych (głównie dyrektywy).
- Reforma traktatów założycielskich Wspólnot, w tym głównie traktatu Rzymskiego - Jednolity Akt Europejski,
Amsterdam, 1…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz