To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
III grupa metod dynamicznych ( klasyczne metody), należą tu dwa modele:
model poziomu zapasu wyznaczającego moment zamawiania,
model stałego cyklu zamawiania.
Model poziomu zapasu wyznaczającego moment zamawiania opiera się na dwóch parametrach sterujących:
stała partia dostawy ustalona metodami optymalizacyjnymi (z grupą metod sterowania),
poziom zapasów decydujący o momencie zamawiania. Przebieg sterowania obejmuje obniżenie faktycznego zapasu poniżej poziomu zapasu sterującego, co jest sygnałem do uruchomienia dostaw o stałej wielkości, przy czym zapas sterujący określa się na podstawie okresu realizacji zamówienia i wielkości zużycia w jednostce czasu.
W obliczeniach przyjmuje się wariantowo zarówno stałość czasu realizacji zamówień i zużycia jak i stochastyczny, stacjonarny charakter tych dostaw.
Od lat 70 - tych stosuje się bezzapasową strategię zarządzania przedsiębiorstwem ( metoda Toyoty, Kanban), które zakładają: max zmniejszenie partii produkcyjnych, likwidację wąskich przekrojów ,
skracanie czasu przezbrajania maszyn, wysoką jakość produkcji i niezawodność technologii,
zespołowy charakter kierownictwa i pracowników,
utożsamianie się celów pracowników z celami firmy,
różne inicjatywy pracownicze: pobudzanie i motywowanie przez systemy motywowania pracowników.
Zmierza się generalnie do redukcji zapasów materiałowych.
Redukcja zapasów materiałowych, odpowiednia ekonomika zaopatrzenia pozwalają w rzeczywistości na obniżenie cen nabycia materiałów i kosztów zakupu, pełne i rytmiczne zaopatrzenie, obniżenie zapasów (w tym zapasów nieprawidłowych).
W tym zakresie ważną rolę odgrywają działania menedżerów, zmierzające do:
ustalenie właściwej struktury i poziomu zakupów,
wyszukanie optymalnych i tanich źródeł dostaw,
przeprowadzenie w odpowiednim czasie pertraktacji handlowych w związku z wcześniej złożonymi ofertami,
wybór optymalnego rodzaju transportu,
opracowanie harmonogramu dostaw,
ewidencja i kontrola realizacji dostaw i zamówień oraz ich aktualizacja,
przyjmowanie i rozliczanie dostaw zgodnie z systemem finansowym danego przedsiębiorstwa.
Do działań, które wpływają na doskonalenie sfery zaopatrzenia możemy zaliczyć: marketing zaopatrzenia ( zakupu ),
politykę zaopatrzenia,
wykorzystanie koncepcji cyklu życia produktu w zaopatrzeniu.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)