Hobbes, ustrój i liberalizm

Nasza ocena:

3
Pobrań: 98
Wyświetleń: 896
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Hobbes, ustrój i liberalizm  - strona 1

Fragment notatki:


Hobbes: - odrzucenie dotychczasowego uzasadnienia państwa, czyli że państwo ma realizować jakieś najwyższe dobro, związane z religią,
- w kwestii najwyższego dobra ludzie nie są w stanie się porozumieć, walczą, - trzeba budować państwo na podstawach świeckich, nie można na cnocie również, oprócz religii, cnota jest dostępna tylko nielicznym, człowiek cnotliwy - wspaniałą rzecz, ale niewielu ją osiąga, niewielu jest w ogóle zainteresowanych, - trzeba naleźć coś co jest wspólne wszystkim ludziom, a tym jest najsilniejsza namiętność, czyli strach przed śmiercią, pragnienie przetrwania, - państwo bez religii - podstawa to namiętność przetrwania, Skąd mamy wiedzieć jaki ustrój będzie najlepszy?: - musimy sobie przedstawić stan natury by to odkryć, stan natury (koncepcja) - `natural condition of men' stan gdzie nie istnieje władza centralna, której wszyscy byliby posłuszni, ujawnia się naturalna kondycja człowieka (zawsze w takiej sytuacji), Anglia była w stanie natury podczas wojny, znikła władza centralna, - stan naturalny, ludzie żyją koło siebie, stan wojny wszystkich przeciw wszystkim, każdy przeciw każdemu, wojna na śmierć i życie, dlaczego?: * ludzie są tacy jacy są, mają taką a nie inną naturę, takie a nie inne motywy kierują ich zachowaniami, jacy są ludzie?:
* człowiek jest istotą społeczną, każdy z nas dąży do zaspokojenia swoich potrzeb, innych traktuje jako tych którzy mu pomagają lub przeszkadzają, człowiek jest jednostką aspołeczną, radykalną, co popycha nas do działania, jakie interesy? :
*dobra materialne, wszyscy chcemy te same (liczba dóbr jest ograniczona a wszyscy chcemy te same, zaczyna się konkurencja), najlepszym sposobem zdobycia dóbr jest władza nad innymi, pożądamy jej, człowiek tym różni się od zwierząt że jego pożądanie dóbr i władzy jest nieskończone; strach przed śmiercią, najsilniejsza namiętność, ona w konfrontacji ze wszystkimi innymi wygrywa, ta namiętność w stanie natury jest niebezpieczna, bo każdy może zabić każdego, jesteśmy równi wobec tej namiętności w stanie natury, nastawiamy się wrogo do drugiego człowieka, nie ma żadnych praw, nie ma moralności, wojna wszystkich ze wszystkimi, każda jednostka posiada nieograniczone prawo do wszystkiego co służy jego przetrwaniu, WSZYSTKIEGO!, każdy walczy o przetrwanie, można użyć wszystkich środków, jakich?: uderzenie prewencyjne - zabijać szybciej innych niż oni cię zabiją, inny na pewno mnie zabije więc będę szybszy, * stan natury - wojna się potęguje, narasta ten konflikt, nasze życie pozbawione jest wygód, jest zwierzęce krótkie, w pewnym momencie ten stan stanie się dla nas nie do zniesienia, będziemy chcieli wyjść z niego, uniknąć, dlaczego? Dojdzie do nas że to co na czym nam najbardziej zależy (nasze życie) w stanie naturalnym jest najbardziej zagrożone, skąd się dowiemy? Ze stanu naturalnego, rozum się uruchomi i on podpowie nam jak wyjść ze stanu naturalnego, nie jest to rozum platoński, rozum naturalny czyli nie ten który wychodzi z idei, on jest kierowany przez namiętności, np. namiętność „boję się śmierci”, rozum ma znaleźć środki by zmniejszyć strach, co mówi rozum?- Szukaj pokoju, jak osiągnąć pokój? - wszyscy zrzekli się swoich nieograniczonych praw do wszystkiego i na rzecz lewiatana(śmiertelny Bóg) (władzę) (przekazać, delegować te prawa),

(…)

… tylko poprzez życie w społeczeństwie, nie mogą się pojawić w samotności, a my opisując człowieka musimy opisywać tego samotnego dzikusa, nie może pojawić się zawiść, chęć nieograniczonego posiadania dóbr, nie może się też pojawić agresja wymierzona przeciwko drugiemu, Hobbes i Lock opisali człowieka rozumnego, człowiek w stanie natury nie ma rozumu, rozum jest wytworem społecznym, dlaczego? by był rozum…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz