Historia myśli politycznej- zagadnienia na kolokwium roczne

Nasza ocena:

3
Pobrań: 231
Wyświetleń: 1652
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Historia myśli politycznej- zagadnienia na kolokwium roczne - strona 1 Historia myśli politycznej- zagadnienia na kolokwium roczne - strona 2 Historia myśli politycznej- zagadnienia na kolokwium roczne - strona 3

Fragment notatki:

ZAGADNIENIA na KOLOKWIUM ROCZNE: 1. Narodziny filozofii politycznej w Grecji. Zwrot humanistyczny w filozofii greckiej - istota i reprezentanci. 2. Racjonalizm i intelektualizm etyczny Sokratesa. Spór Sokratesa z sofistami. 3. Poglądy filozoficzno-polityczne sofistów. 4. Istota filozoficznego stanowiska Platona. Nauka o ideach. Platon a sofiści. 5. Charakterystyka Platońskiej wizji idealnego państwa. 6. Platon i Arystoteles - podobieństwa i różnice w poglądach filozoficznych i pojmowaniu państwa. 7. Porównanie Platońskiej i Arystotelesowskiej krytyki demokracji. 8. Istota „cnoty” w myśli Arystotelesa i jej znaczenie dla natury ładu politycznego. 9. Ustrój jako forma - filozoficzna interpretacja Arystotelesowskiej nauki o ustrojach. Wizja ustroju najlepszego. 10. Istota filozofii cynickiej. Cynicy wobec arystotelesowskiego ideału partycypacji politycznej. 11. Główne założenia stoicyzmu. Stoicka koncepcja wolności, pojmowanie relacji pomiędzy jednostką a zbiorowością. 12. Założenia klasycznego republikanizmu: Arystoteles, Polibiusz, Cyceron. 13. Idee stoików i myśl wczesnych chrześcijan - podobieństwa i różnice. 14. Problem posłuszeństwa wobec władzy w ujęciu wczesnych chrześcijan. 15. Wizja dwóch porządków - boskiego i ziemskiego - w myśli św. Augustyna: źródła, istota i polityczne konsekwencje. 16. Św. Augustyn w sporze z tradycją klasycznej myśli politycznej. 17. Myśl Arystotelesa i św. Tomasza - dwie wizje wspólnoty, podobieństwa i różnice. 18. Św. Tomasz wobec dziedzictwa św. Augustyna - porównanie dwóch koncepcji chrześcijańskich. 19. Św. Tomasz i Luter - porównanie wizji chrześcijańskiego ładu. 20. Koncepcje państwa i ładu społecznego w myśli reformacyjnej: Luter, Kalwin - podobieństwa i różnice. 21. Główne cechy myślenia utopijnego - na przykładzie pism T. More'a i F. Bacona. 22. Idealne państwo Platona jako utopia - argumenty za i przeciw. 23. Nowa antropologia polityki Machiavellego. 24. Rola dobra i zła, prawdy i kłamstwa w polityce - w świetle poglądów Machiavellego. 25. Konflikt moralności chrześcijańskiej i pogańskiej w wizji polityki Machiavellego (według interpretacji Isaiaha Berlina). 26. Sens i znaczenie Machiavellowskiej koncepcji virtu. Relacje pomiędzy virtu a fortuną. 27. Thomasa Hobbesa wizja stanu natury i jej konsekwencje. 28. Istota, legitymizacja, funkcje, cele i granice władzy w świetle poglądów Hobbesa. 29. Motywy absolutystyczne i preliberalne w myśli Hobbesa. 30. Hobbes i Machiavelli - porównanie poglądów na rolę siły w polityce. 31. Johna Locke'a koncepcja stanu natury, umowy społecznej i społeczeństwa politycznego. 32. Wizja władzy i ustroju służącego urzeczywistnianiu wolności w myśli Locke'a. 33. Locke'a koncepcja własności i jej roli w formowaniu ładu społecznego. 34. Porównanie koncepcji umowy społecznej Hobbesa i Locke'a (motywy jej zawarcia, istota, konstrukcja, konsekwencje).

(…)

…. Wolność starożytnych i wolność nowożytnych według B. Constanta - istota różnicy. 56. John Locke i John Stuart Mill - porównanie dwóch sposobów uzasadniania i urzeczywistniania wolności. 57. Charakterystyka ładu liberalnego w ujęciu J.S. Milla. Relacje władza - wolność. Problem granic wolności jednostki. 58. Tocqueville'a wizja postępu idei równości i relacji pomiędzy ideałami wolności i równości. 59…
… Kanta i Hegla: porównanie. 64. Hegla rozumienie wolności politycznej i relacji pomiędzy wolnością a koniecznością. Porównanie z liberalnym pojmowaniem wolności. 65. Motywy progresywistyczne, liberalne i konserwatywne w myśli Hegla. 66. Ideały i wartości socjalizmu utopijnego na przykładzie poglądów C.H. de Saint-Simona, Ch. Fouriera i R. Owena. 67. Karola Marksa diagnoza stanu społeczeństwa kapitalistycznego. Uzasadnienie konieczności rewolucji. Wizja ustroju komunistycznego. 68. Specyfika marksistowskiej koncepcji postępu na tle XVIII i XIX wiecznego progresywizmu. 69. Nietzschego krytyka chrześcijaństwa. Relatywizm i nihilizm. Postulat „odwrócenia wartości”. 70. Pojęcie resentymentu w ujęciu Nietzschego. Resentyment a nihilizm. 71. Nietzschego idea nadczłowieka i jej interpretacje.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz