Hieronim Morsztyn - życiorys

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 959
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Hieronim Morsztyn - życiorys - strona 1

Fragment notatki:

Hieronim Morsztyn Pochodził z rodziny szlacheckiej Ojcem Hieronima Morsztyna był bachmistrz (urzędnik górniczy) z Wieliczki , Florian, syn Stanisława. Matką Hieronima była druga żona Floriana, Zuzanna Łaska. Miał też Hieronim kilka sióstr (Elżbietę, Jadwigę, Annę i Katarzynę). O młodości Hieronima Morsztyna, pobieranych przez niego naukach i szkołach, do których uczęszczał, wiemy niewiele. Jedynie wyznanie poety w dedykacji Zwierciadła informuje, że przez trzy lata dzięki pomocy wuja Samuela ( Samuela Łaskiego , sekretarza koronnego) pobierał nauki w znanej szkole jezuickiej w Braniewie. W swej poezji Morsztyn sławił zarazem życie ziemiańskie i dworskie. Zbiór jego wierszy Światowa rozkosz ukazał się w 1606 . Przypisuje mu się też autorstwo Summariusza wierszów , który składa się z ponad 300 utworów o zróżnicowanej formie i tematyce (w 1655 trzy najdłuższe z nich wydano pt. Philomachia ). Przypuszcza się, że napisał ponadto Antipasty małżeńskie ( 1650 ), w których zawarł opowieść fantastyczno-przygodową o królewnie Banialuce (stąd przysłowie). Wykorzystywał nowele Boccaccia . Niema l cała spuścizna Hieronima Morsztyna dotarła do czasów współczesnych w postaci rozproszonych odpisów z XVII i XVIII wieku . Światowa rozkosz Hieronim Morsztyn jest autorem zbioru Światowa rozkosz z 1606 r. Wymowa dzieła polega na uświadomieniu, że świat jest świetny , że należy go przyjąć jakim go Pan Bóg ubudował . Nie zawsze opisanym rozkoszom świata towarzyszy autentyczne przeżycie autora, ponieważ Morsztyn skupiał się na wachlarzu wartości epoki, na przyjętych wzorcach zachowań i kanonie zabaw. Utwór kończą jednak słowa Koheleta Marność nad marnościami i wszystko marność oraz wizja śmierci rozkładającej ciało ludzkie. Oznaczałoby to głębszą treść rozkoszy ziemskich. Owszem, są one nietrwałe i nie warto się skupiać na nich i uważać za cel swego życia. Natomiast można pogodzić wartości ziemskie z religijnością. Dopiero po śmierci człowiek spotka rozkosze niepozorne, trwałe. Wystarczy chyba umiejętnie z rozkoszy życia korzystać, w zgodzie z Bogiem, a nie przeciw Niemu. ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz