To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
6.1. Grafika bitmapowa i wektorowa We współczesnym oprogramowaniu wykorzystuje się dwa sposoby zapisywania grafiki: grafika bitmapowa (nazywana niekiedy rastrową) - jest to zapisywanie obrazu punkt po punkcie. Stosowane najczęściej do zapisu zdjęć i grafiki zawierającej skomplikowane kształty i wiele odcieni kolorów. Główną wadą tego zapisu jest utrata jakości przy próbie powiększania (widać wtedy charakterystyczne „ząbki” — 40 — GRAFIKA KOMPUTEROWA / Grafika bitmapowa i wektorowa na krawędziach); najważniejsze programy do obróbki grafiki bitmapowej: Adobe Photoshop, GIMP, PaintShop Pro, Corel Photopaint i inne. grafika wektorowa - jest to zapisywanie grafiki w postaci figur matematycznych. Komputer nie zapamiętuje każdego punktu obrazu, tylko kształty (prostokąty, koła, elipsy, łamane, krzywe itd.). Ta forma zapisu pozwala przeskalowywać grafikę bez utraty jakości. Grafika wektorowa nie nadaje się jednak do zapisywania zdjęć i bardzo skomplikowanych zeskanowanych obrazów. Najważniejsze programy do obróbki grafiki wektorowej: Corel Draw, Adobe Ilustrator. Formaty grafiki bitmapowej: TIFF - bezstratny format zapisu plików, wykorzystywany głównie tam, gdzie potrzebne są materiały bardzo wysokiej jakości. Pliki w formacie .tif są bardzo duże w porównaniu z innymi formatami. JPEG (Joint Photographic Experts Group) - format opracowany z myślą o kompresji zdjęć. Bardzo popularny, pozwala znacząco zmniejszyć objętość pliku, jest to jednak kompresja stratna. GIF (Graphic Image Format) - format związany od początku z internetem, służy do zapisu prostych grafik typu schematy bądź ikonki. Obsługuje do 256 kolorów (dlatego nie nadaje się do zapisu zdjęć), przezroczystość oraz proste animacje (z tego powodu banery reklamowe występują nieraz w formacie GIF). Ze względu na roszczenia patentowe zgłoszone przez firmę Unisys, obecnie częściowo wypierany przez PNG. PNG (Portable Network Graphic) - format pomyślany jako następca GIF-a. Obsługuje paletę 256 kolorów lub 24-bitowy kolor (16,7 mln odcieni), ma lepszą kompresję, obsługuje przezroczystość i tzw. kanały alfa (określają półprzezroczystość). W przeciwieństwie do GIF-a, nie ma żadnych ograniczeń patentowych. Niestety, nie obsługuje animacji.
(…)
… niesłyszalnej utracie jakości. OGG Vorbis - nowy format kompresji dźwięku, podobny do MP3, daje jednak mniejsze pliki przy zachowaniu lepszej jakości dźwięku. Dodatkowym atutem OGG jest to, że format ten nie jest ograniczony żadnymi komercyjnymi licencjami. RealAudio - format kompresji dźwięku lub obrazu i dźwięku, opracowany przez firmę Real Networks specjalnie na potrzeby internetu. Jest najpopularniejszym — 43 — KOMPUTER A DŹWIĘK / Komputer a dźwięk rozwiązaniem w transmisjach audio i wideo przez internet oraz w przypadku internetowych rozgłośni. RealAudio daje bardzo wydajną kompresję (co przy transmisjach oznacza, że połączenia nie powinny się „rwać”) przy zauważalnej utracie jakości. WMA - technologia opracowana przez Microsoft, promowana w jej systemach operacyjnych, użytkownicy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)