Funkcje opakowań
Podział towaroznawczy: Techniczna Umożliwiająca dystrybucję, konsumpcję oraz ochronę przed wpływem czynników niekorzystnych Ekonomiczna Obejmująca relację kosztów wytworzenia opakowania do kosztów wytworzenia towaru Estetyczna Decydująca o walorach estetycznych opakowania
Podział historyczny: Tradycyjna, podstawowa Ochrona produktu, ułatwienie dystrybucji, przekazywanie informacji Nowo kreowana Ekologiczna, edukacyjna, marketingowa
Najpopularniejszy podział - ogólny: Ochronna Ułatwiająca manipulację, magazynowanie i użytkowanie Informacyjna Promocyjno-sprzedażna Z ostatniego podziału wynika, iż podstawowe zadania opakowań to: Zabezpieczenie wartości użytkowej towaru przed zepsuciem lub zniszczeniem
Umożliwienie transportu, przemieszczania i użytkowania produktu
Identyfikacja i odróżnienie jednych produktów od drugich
Promowanie produktów umieszczonych wewnątrz opakowania
Funkcja Ochronna Towarów - chroni produkt przed działaniem czynników zewnętrznych. Wartość użytkowa musi być zabezpieczona przez opakowanie , aby zapewnić : świeżość, trwałość, estetyczność, atrakcyjność. Opakowanie powinno zapobiegać : zepsuciu, zmianie barwy, zmianie konsystencji, wyparowaniu, zabrudzeniu, uszkodzeniu towaru Funkcja Informacyjna - nabywca zapoznaje się z rodzajem i właściwościami produktu, datą produkcji, sposobem użycia, terminem ważności, ceną, producentem. Funkcja ta jest ważna w przypadku wprowadzania na rynek nowego towaru. Funkcja Reklamowa - podnosi ona wartości estetyczne towaru i zachęca do kupna Funkcja Jakościowa - ma znaczenie przy towarach luksusowych. Są produkowane one z bardzo dobrych tworzyw, o ciekawej kolorystyce, są trwałe i podkreślają wysoki poziom towaru. Estetyczne opakowanie zachęca klienta do kupna mimo wysokiej ceny. Funkcja logistyczna - ma znaczenie dla ułatwienia manipulacji towarem w całym cyklu życia
Funkcja Ekologiczna - polega na tym, że opakowania powinny być możliwe do wycofania z obrotu handlowego i nadawać się do utylizacji, aby były przyjazne dla środowiska. Funkcja ochronna Ochrona przed wilgocią, korozją
rozpyleniem, utratą zapachu
działaniem tlenu
złym "sąsiedztwem" innych produktów
wstrząsami podczas transportu
mikroorganizmami
utratą wagi
zniszczeniem, uszkodzeniem, zabrudzeniem, dotykiem, owadami
Ochrona otoczenia przed działaniem produktu: Ochrona przed zniszczeniem skóry, odzieży
(…)
…
rezultatach stosowania produktu
W przypadku niektórych produktów rodzaje informacji mającej się znaleźć na opakowaniu reguluje prawo.
Przykład: żywność, kosmetyki, substancje niebezpieczne w opakowaniach transportowych
Oznakowanie przez producenta - przykład (Marks&Spencer)
Kody kreskowe
Funkcja promocyjna Znaczenie opakowań w promocji towarów rośnie ze względu na:
Samoobsługę:
W tym systemie sprzedaje…
…
zabierają przestrzeń na półce
utrudniają wyjęcie innych towarów z półki
zwiększają prawdopodobieństwo przewrócenia się opakowania (rozlania, zniszczenia produktu)
uniemożliwiają układanie poziome lub pionowe
Ułatwienie użytkowania
formy konstrukcyjne i tworzywa ułatwiające otwieranie (perforacja na proszku do prania, nacięcie na saszetce higienicznej)
formy konstrukcyjne i tworzywa ułatwiające otwieranie…
… powietrzne,
tektura falista
trociny, korek prasowany
tworzywa sztuczne, np. polistyren spieniony oraz
równomierne rozłożenie ciężaru
Ochrona przed kradzieżą
Specjalne zabezpieczenia
Odpowiedni dobór tworzywa
Stosowanie mikroprocesorów
Inteligentne metki
Opakowanie, w zależności od rodzaju produktu, ma sprostać wielu wymaganiom ochronnym:
mała wrażliwość na zmiany temperatury
szczelność
odporność korozję…
… i użytkowanie
Usprawnienie pracy podczas transportu
Formy konstrukcyjne i tworzywo zapobiegające rozbiciu przy przeładunkach
Ułatwienie pracy i obrotu handlowego
Powierzchnie pozwalające na sprawne i skuteczne naniesienie kodów kreskowych lub cen
Formy konstrukcyjne pozwalające na wyeksponowanie towaru
Formy konstrukcyjne ułatwiające układanie towarów na półkach
Formy konstrukcyjne i tworzywo zapobiegające…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)