To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Ernst Cassirer „Esej o człowieku” II. Klucz do natury człowieka: symbol. biolog Johannes von Uexküll - biologia to nauka czysto empiryczna; - jedynie życie jest wartością samą w sobie, której już nie opisuje i nie rozróżnia się
każdy organizm postrzega świat na swój sposób
zdaniem Cassirera ten schemat można przenieść na człowieka, jeśli dodamy jeszcze system symboliczny: nowy wymiar rzeczywistości
reakcję poprzedza proces myślowy
Świat symboliczny - język, mit, sztuka, religia - postęp sfery symbolicznej przyczynia się do cofania się rzeczywistości fizycznej z ludzkiego życia (jesteśmy coraz bardziej oddaleni od bezpośredniego odbioru rzeczywistości)
III. Od reakcji zwierzęcych do odpowiedzi ludzkich. - próba rozwinięcia definicji animal symbolicum
Cała kultura (postęp, myśl, zachowanie) warunkowana jest myśleniem symbolicznym, ale czy tylko człowiek myśli symbolicznie i czy tylko w kulturze?
Nie umiemy odpowiedzieć na pytania o początek języka, sztuki, religii, traktujemy więc je jako fakty zastane (tak więc traktować będziemy całą kulturę)
Badania Pawłowa (pies) i Wolfe'a (małpy antropoidalne) dowiodły, że już u antropoidów zachodzą procesy symboliczne - jeszcze rzadkie i niepewne - dalsze badania muszą skupić się na poszukiwaniu i badaniu języka zwierząt (problemy z interpretacją badań empirycznych)
co więc wyróżnia człowieka?
pytanie o definicję mowy - o różnicę między mową ludzi i zwierząt
język uczuć - najbardziej podstawowy - znaki wyrażające emocje, stany;
język twierdzeń - obiektywny opis przedmiotów, używanie znaków dla konkretnych, rzeczywistych desygnatów;
↓ rozróżnienie na sygnał i symbol sygnał: - u zwierząt
- odruch warunkowy - dany sygnał wywołuje konkretną reakcję - operator
- jest częścią fizykalnego świata bytu
symbol: - ma tylko wartość funkcjonalną
- przekazuje treść, a nie konieczne wymusza reakcję - desygnator, wyznacznik
- jest częścią ludzkiego świata treści
Inteligencja zwierząt - zwierzęta posiadają inteligencję i wyobraźnię praktyczną (tworzą narzędzia, przystosowują się do otoczenia). Tylko człowiek posiada inteligencję symboliczną ( zwierzę nie myśli o rzeczy , ono myśli - rzecz )
Zasada symbolizmu - w mowie ludzkiej wszystko ma swój symbol - powszechność zastosowania [1] (wszystko ma swoją nazwę)
(…)
… piatagorejczycy (Grecja) - nadal myślą jednak o przestrzeni i czasie (chodź abstrakcyjnie) w sposób mityczny (mityczna interpretacja wszechświata) - np. astronomia była zawsze astrologią - celem było wniknięcie w naturę bóstwa
3) początek nowożytności - Kepler i Kartezjusz - opracowuje geometrię analityczną, za najbardziej uniwersalną naukę i refleksję uznaje matematykę
czas
aspekty: przeszłość, teraźniejszość…
…
cel: opisanie i przeanalizowanie szczególnego charakteru, jakiego czas i przestrzeń nabierają w doświadczeniu ludzkim
przestrzeń
przestrzeń i czas organicze
przestrzeń postrzeżeniowa - przestrzeń działania
przestrzeń symboliczna - tak ludzie; przez procesy myślowe tworzona przestrzeń abstrakcyjna Etapy rozwoju przestrzeni symbolicznej
1) społeczeństwo pierwotne - niemal brak pojęcia p.a…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)